*

pimvim

• 557
Bij inschakelen versterker knalt de aardlekschakelaar eruit.
« Gepost op: 6 juni 2019, 11:05:17 »
ik heb een vraag aan jullie.

De laatste tijd wil het wel .....dat bij het inschakelen van mijn stereo versterker...de aardlekschakelaar eruit slaat.

Zou dit komen door het surge protection stekkerblok waar ik alle apperatuur aan heb hangen.

Mijn stekkerblok is een Supra MD06-EU/SP met bijbehorende kabel/stopcontactstekker

Het stopcontact is Niet geaard.

Ik schakel overigens alleen maar de versterker in en de cd speler en/of tuner. Kortom veel apparatuur tegelijk, doe ik ook niet aan.

Dan gaat het weer een tijdje goed en dan opeens slaat hij we er weer uit.

Mijn vraag is dan ook:
-iemand die een mogelijk oplossing weet
-een gewoon stekkerblok gaan gebruiken(zonder surge protection)
-de versterker als enige in een aansluiting rechtstreeks op het stopcontact.Haal ik niet, maar dan een eigen verlengsnoer eraan zeg maar.
-woon in een huis met heel weinig stopcontact-aansluitpunten, daarom heb ik het liefst de hele audio aan 1 stekkerblok
-het is ook jaren goed gegaan(4 jaar) en nu opeens is het de laatste tijd geregeld mis.
-ik heb wel een andere (goedkopere/eenvoudiger) surge protection-stekkerdoos ,waarmee ik ook wel kan gaan testen.
-zou het aan het ongeaarde stopcontact liggen?
begrijp dan alleen niet waarom het ruim 4 jaar wel is goed gegaan.

alvast bedankt voor suggesties cq oplossingen.

« Laatst bewerkt op: 6 juni 2019, 11:12:22 door pimvim »
met mijn gedachten ergens anders
ben ik altijd overal.

*

Regenpak

• 340
  • I don't like Mondays
    • Polonaise PIC Projects
Re: Bij inschakelen versterker knalt de aardlekschakelaar eruit
« Reactie #1 Gepost op: 6 juni 2019, 13:06:15 »
Soms wel, soms niet? Is je tuner aangesloten op de kabel? Geaard dus? En gebeurt het alleen met de versterker? Wat voor een issut? Misschien heeft-ie lekke ontstoor-C's.

Tjerk

*

richard

• 4031
Re: Bij inschakelen versterker knalt de aardlekschakelaar eruit.
« Reactie #2 Gepost op: 6 juni 2019, 19:23:00 »
ik heb een vraag aan jullie.

De laatste tijd wil het wel .....dat bij het inschakelen van mijn stereo versterker...de aardlekschakelaar eruit slaat.
zou goed kunnen, of een oude magnetron die op het randje staat, of een willekeurig ander apparaat in je huis met oud onstoorfilter. Het apparaat zit dan wel in de groepen achter dezelfde aardlekschakelaar.
Citaat
...
begrijp dan alleen niet waarom het ruim 4 jaar wel is goed gegaan.
De betreffende y-condensator kan wat te veel gaan lekken. Dan kan de lekstroom via je versterker net de druppel zijn die de aardlek doet aanspreken.
« Laatst bewerkt op: 6 juni 2019, 19:29:26 door richard »
Genoeg is beter.

*

Roots

• 1966
  • I have Reggae Mylitis.
Re: Bij inschakelen versterker knalt de aardlekschakelaar eruit.
« Reactie #3 Gepost op: 6 juni 2019, 20:05:16 »
Een surge protection is ook compleet zinloos zonder aarde lijkt mij....Als dat ding nu zijn werk zou willen doen gaat die waarschijnlijk over de nul vereffenen en krijg je een potentiaal verschil tussen fase en nul, wat dan weer je aardlekschakelaar aanspreekt.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SCD-555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX