Element kapot?
« Gepost op: 12 juni 2019, 19:31:58 »
Had nog een Technics SL-B210 al 15+ jaar bij mijn zus staan. Op de zolder onder het dak... Snaar dus moeten vervangen, de beide instelpotmeters van contactspray voorzien en op het gehoor de 33 en 45 toeren snelheden aangepast (lastig! - hoe doen jullie dit?) en het liftmechanisme zat vast; ook opgelost. Klaar, dacht ik...

Had eerst een losse phono versterker op AliExpress gekocht, in elkaar gesoldeerd en op de ingang van mijn huidige versterker aangesloten. Helaas, klonk echt BAR slecht.

Had nog een oude JVC RX-250 liggen waarvan de FM ontvangst het helaas niet meer doet. Pick-up aangesloten, helaas, geen linker kanaal. Kabeltje vervangen. Nee. Ik verdacht toen eigenlijk de receiver, maar gelukkig was die goed. Die extreem dunne draadjes van de uitgangen op de pick-up naar het element doorgepiept: goed. Element moet dus wel stuk zijn. Ik weet niet veel van audio en al helemaal weinig van pick-ups, maar gaat een element ooit stuk? En wat is er dan stuk? Dit zijn volgens mij Moving Magnet elementen (?), kan ik er wat op tikken en komt het dan misschien weer goed? Want een nieuw element was al gauw richting de EUR 40,= en dat wordt wel erg duur, met alles wat ik er nu in heb gestoken.

Ik heb ook nog een JVC AL-E71, een veel mooiere met auto start pick-up, maar daar is het linkerscharnier afgebroken, terwijl ik echt enorm zuinig met mijn spullen omga... Nieuw scharnier, ex. verzendkosten uit de UK, 19 pond (zal iets van 23 euro zijn).

Heeft iemand nog goedkope oplossingen? Hoeft zeker niet perfect te zijn en het mooiste van het mooiste. En met name voor dat Technics P24 element... Moet gewoon werken.

*

TANNOY

• 40634
Re: Element kapot?
« Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2019, 19:50:30 »
Citaat
maar gaat een element ooit stuk? En wat is er dan stuk? Dit zijn volgens mij Moving Magnet elementen (?), kan ik er wat op tikken en komt het dan misschien weer goed? Want een nieuw element was al gauw richting de EUR 40,= en dat wordt wel erg duur, met alles wat ik er nu in heb gestoken.

ik vind het een mooie omschrijving en je toverde een lach op mijn gezicht!

lange tijd niet zoiets leuks hier gelezen  ;D :)

ja een element kan gewoon stuk gaan intern als de naald kan versleten zijn .

er op tikken doet de naald niet groeien, dus op is op.

en dan is het inderdaad een nieuwe naald of element kopen.
voor zon 25 euro heb je aleen een vervangend naaldje (immitatie) maar dan kan nog steeds intern 1 kanaal kapot zijn!

of hij staat niet goed afgesteld, dat kan ook nog(maar dan zou je in principe wel 2 kanalen moeten horen.
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves.
On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.

ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets doms zeg!

« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2019, 20:13:42 »
Toen je die bar slechte Ali voorversterker aansloot, had je toen ook maar 1 kanaal?

« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2019, 20:33:57 »
Citaat
maar gaat een element ooit stuk? En wat is er dan stuk? Dit zijn volgens mij Moving Magnet elementen (?), kan ik er wat op tikken en komt het dan misschien weer goed? Want een nieuw element was al gauw richting de EUR 40,= en dat wordt wel erg duur, met alles wat ik er nu in heb gestoken.

ik vind het een mooie omschrijving en je toverde een lach op mijn gezicht!

lange tijd niet zoiets leuks hier gelezen  ;D :)

ja een element kan gewoon stuk gaan intern als de naald kan versleten zijn .

er op tikken doet de naald niet groeien, dus op is op.

en dan is het inderdaad een nieuwe naald of element kopen.
voor zon 25 euro heb je aleen een vervangend naaldje (immitatie) maar dan kan nog steeds intern 1 kanaal kapot zijn!

of hij staat niet goed afgesteld, dat kan ook nog(maar dan zou je in principe wel 2 kanalen moeten horen.
Ha, ha, altijd fijn iemand aan het lachen gemaakt te hebben ;-)

Nee, ik heb een reservenaald en het maakt geen verschil, en daarmee heb ik volgens mij de boosdoener gevonden: het element.

Nee, serieus, als dit idd moving magnet is, dan kon ik me voorstellen dat er iets vast zit (ergens wordt de beweging van de naald omgezet in hele kleine spanninkjes), net als ik mijn liftmechanisme heb gefixt, hoopte ik dat dit wellicht ook te fixen zou zijn. 15 jaar onder het dak is niet niets voor zo'n pick-up ;-)

De naald is voor zover ik weet niets mis mee, en zou een versleten naald dan leiden tot het uitvallen van een volledig kanaal (echt noppes)? Het is toch de bodem van de groef en de zijkanten van de groef die het linker en rechterkanaal vormen, met 1 naald, het gaat toch om de vertaling van die beide bewegingen, over verschillende assen, en dat doet het element meen ik (in mijn Jip-en-Janneke termen)?

« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2019, 20:37:30 »
Toen je die bar slechte Ali voorversterker aansloot, had je toen ook maar 1 kanaal?
Ik durf het niet meer te zeggen, ik moest mijn normale audioversterker (dus niet die phone preamp) dusdanig hard zetten om iets te horen (weinig voorversterking dus), dat ik mijn tuner (de audioversterker is onderdeel van mijn receiver) er zachtjes doorheen hoorde (wat volgens mij wel iets zegt over de kwaliteit van die versterker, maar ala).
Ik heb toen niets meer met de Ali-unit gedaan.

*

TANNOY

• 40634
« Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2019, 20:57:25 »
Citaat
moving magnet is, dan kon ik me voorstellen dat er iets vast zit (ergens wordt de beweging van de naald omgezet in hele kleine spanninkjes),

vastzitten zal het niet, eerder een draad los,geknapt evt degene naar je pin waar hij aan de armbedrading zit.

door verkeerde afstelling zal je niet alleen 1 kanaal horen..hij kan wel erg aan 1 kant inde groef hangen.

en evt toch eregen anders in de keten ,maar dat heb je al gecontroleerd .

echt niet de platenspelerversterker?
verdenk die dan evt ook nog hoor..

people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves.
On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.

« Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2019, 21:06:53 »
Citaat
moving magnet is, dan kon ik me voorstellen dat er iets vast zit (ergens wordt de beweging van de naald omgezet in hele kleine spanninkjes),

vastzitten zal het niet, eerder een draad los,geknapt evt degene naar je pin waar hij aan de armbedrading zit.

door verkeerde afstelling zal je niet alleen 1 kanaal horen..hij kan wel erg aan 1 kant inde groef hangen.

en evt toch eregen anders in de keten ,maar dat heb je al gecontroleerd .

echt niet de platenspelerversterker?
verdenk die dan evt ook nog hoor..
Nee, versterker goed, kabel tussen versterker en pick-up goed (getest met die andere pick-up met het kapotte linker scharnier) en bedrading van de uitgang van de pick-up tot de 4 contactjes waar het element inschuift met een multimeter doorgepiept: perfect.

Ik verwachtte ook een probleem met de bizar dunne draadjes, omdat ik de pick-up natuurlijk open had moeten maken om het liftmechanisme te herstellen, maar dat is het dus niet. De laatste in de (elektronische) keten is dan het element... Die draadjes lopen rechtstreeks van het element naar de tulp uitgangen, ik had verwacht dat er in de pick-up nog iets van versterking zou zitten, maar het is niet meer dan een voeding, een motor, wat elektronica voor de beide snelheden en that's it. De route element - tulp is niets meer dan de 4 draadjes. Ook voor contacten tussen de draadje gepiept: er is geen sluiting (en ik zou ook niet weten waar die dan zou ontstaan, het enige dat je niet kan inspecteren is de binnenkant van het element - al ben ik wel razend nieuwsgierig hoe dat er dan aan de binnenkant uitziet, hier gebeurt HET).

« Reactie #7 Gepost op: 12 juni 2019, 21:26:16 »
Volgens mij is je element een zogenaamd T4P type oftewel P-mount. Die schuif je zo in de arm, zonder dat je de draadjes 1 voor 1 aan het element hoeft te bevestigen. Dus daar kan op zich weinig fout gaan. Een eenvoudig nieuw T4P element kost je drie tientjes, daar moet je geen wonderen van verwachten maar dan heb je in ieder geval stereo:

https://www.pickupnaalden.com/element_detail.asp?M=Audio-Technica_AUDIO-TECHNICA-AT81CP-P-MOUNT-T4P_6908_7671

- edit - Misschien heeft een forumlid er nog eentje in de grabbelbak liggen.
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2019, 21:33:26 door superge »

*

Opa S.

• 8093
  • Scheef en toch geen schaats
« Reactie #8 Gepost op: 12 juni 2019, 22:21:53 »
Als ik het zo hoor werkt de phonoversterker van aliexpress helemaal niet, niet niet goed. Wellicht niet helemaal goed in elkaar gezet of écht belabberde kwaliteit.
Proper stupidity is fascinating.

Ricky Gervais

*

TANNOY

• 40634
« Reactie #9 Gepost op: 12 juni 2019, 22:43:43 »
Als ik het zo hoor werkt de phonoversterker van aliexpress helemaal niet, niet niet goed. Wellicht niet helemaal goed in elkaar gezet of écht belabberde kwaliteit.
die verdenk ik ook

elementje, zo snel zal dat niet stuk gaan..

« Reactie #10 Gepost op: 13 juni 2019, 09:29:56 »
Volgens mij is je element een zogenaamd T4P type oftewel P-mount. Die schuif je zo in de arm, zonder dat je de draadjes 1 voor 1 aan het element hoeft te bevestigen.
Klopt, geen losse draadjes, in de toonarm zit eem connector met 4 gaatjes, 2 bij 2 geordend, daar schuif je de 4 connectorpins van het element in. Die van de JVC AL-E71 past daar niet in (maar werkt volgens hetzelfde principe).

Citaat
Dus daar kan op zich weinig fout gaan. Een eenvoudig nieuw T4P element kost je drie tientjes, daar moet je geen wonderen van verwachten maar dan heb je in ieder geval stereo:

https://www.pickupnaalden.com/element_detail.asp?M=Audio-Technica_AUDIO-TECHNICA-AT81CP-P-MOUNT-T4P_6908_7671
Er is vast o.b.v. de zoekterm "P24" een vervanger te vinden, maar ik hoopte op wat minder kosten, Dit element lijkt dunnere pins te hebben en een net iets ander model connector (maar ik kan me vergissen)

Citaat
- edit - Misschien heeft een forumlid er nog eentje in de grabbelbak liggen.
Dat zou fijn zijn, al is het maar om met zekerheid vast te stellen dat idd. het element kapot is (al blijft er weinig uit de keten over wat stuk kan zijn, want dat heb ik allemaal getest). Had geen idee dat door stilstaan zo'n element kapot kan gaan...

« Reactie #11 Gepost op: 13 juni 2019, 09:37:54 »
die verdenk ik ook

elementje, zo snel zal dat niet stuk gaan..
Zie de eerste post in deze thread: die phone preamp speelt geen rol meer, ik sluit de pick-up nu aan op de phone ingang van een oude receiver (waar ie in het verleden ook altijd op aangesloten is geweest). Ik heb alle onderdelen van de keten getest:
  • speakers
  • speakerkabels
  • versterker
  • kabel versterker phono ingang naar pick-up
  • pick-up uitgang naar 2 x 2 connector van het element (doorgepiept met multimeter)
Allemaal in orde. Daarnaast ook nog een andere pick-up op diezelfde versterker met de zelfde kabels aangesloten: werkt.

Mijns inziens kan het dus alleen maar het element zijn, maar ik vroeg me ook al af wat daar dan aan stuk kan gaan... "Moving Magnets" daarentegen, je zou zeggen: "Dat kan dus kapot"...

*

Opa S.

• 8093
  • Scheef en toch geen schaats
« Reactie #12 Gepost op: 13 juni 2019, 10:42:32 »
Elementen kunnen inderdaad wel kapot gaan, maar vaak gebeurt dat niet voor zover ik weet.

De Technics T4P elementen zijn doorgaans van prima kwaliteit, ik heb er al de nodige door mijn handen gehad, er was nooit een probleem mee. Maar goed, het kan dus wel.

Als je wilt kan je het element naar me opsturen, dan test ik 't hier in een andere Technics T4P draaitafel.
Proper stupidity is fascinating.

Ricky Gervais

« Reactie #13 Gepost op: 13 juni 2019, 11:07:32 »
Elementen kunnen inderdaad wel kapot gaan, maar vaak gebeurt dat niet voor zover ik weet.

De Technics T4P elementen zijn doorgaans van prima kwaliteit, ik heb er al de nodige door mijn handen gehad, er was nooit een probleem mee. Maar goed, het kan dus wel.

Als je wilt kan je het element naar me opsturen, dan test ik 't hier in een andere Technics T4P draaitafel.
Dat is superaardig van je. Ik ga eind van de week even met vakantie en de pick-up en ik zijn deze week even van elkaar gescheiden. Maar, ik bedenk me net het volgende: die 2 x 2 aansluitingen van een element zijn niets meer dan de aansluitingen van 2 spoeltjes waar de magneetjes doorheen bewegen (en zo een spanninkje van ca. 5mV opwekken wat je voorversterkt en daarna versterkt).

Zo'n spoeltje heeft dus een (hele lage) Ohmse weerstand... Ik ga als de pick-up en ik weer herenigd zijn, eens aan het element meten met de multimeter. De rechterzijde van het element is links ground en signal en de linkerzijde is rechts ground en signal (zo uit het hoofd zijn dat ook resp. boven en onder). Gekeken op de pinnen van het element.

Er moet dus tussen links boven en links onder een verbinding zijn (het spoeltje), idem voor de rechterzijde. Maar links en rechts moeten verder volledig gescheiden zijn. Ik laat weten wat daar uit komt. Overigens geen waterdichte test natuurlijk, want als een magneetje niet meer door een spoeltje kan bewegen, t.g.v. welk mechanisch probleem dan ook, dan betekent dat dat er door dat spoeltje ook geen spanninkje wordt opgewekt.

« Reactie #14 Gepost op: 13 juni 2019, 11:25:52 »
De rechterzijde van het element is links ground en signal en de linkerzijde is rechts ground en signal (zo uit het hoofd zijn dat ook resp. boven en onder). Gekeken op de pinnen van het element.
Dit kan ook anders zijn... Bij een 2 x 2 matrix heb ik nu 3 verschillende systemen gezien, één ding lijkt wel rotsvast overeind te staan:

Wit = links signal (logisch, zo zijn we dat gewend)
Rood = rechts signal (logisch, zo zijn we dat gewend)
Blauw = links ground
Groen = rechts ground