*

TANNOY

• 40747
Re: Zou 't wat zijn?
« Reactie #15 Gepost op: 9 juli 2019, 16:17:58 »
ik gebruik een platenwasser , 1x aanschaffen en jaren plezier van.

ius mij het meer dan waard als je een prima set hebt staan, en je van je vinyl wil genieten.
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves.
On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.

ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets doms zeg!

*

morph

• 14415
« Reactie #16 Gepost op: 9 juli 2019, 16:48:57 »
Volgens mij is het de bedoeling dat je de plaat met anti-statische borstel voorzichtig van buiten langzaam naar binnen afveegt zonder hard te drukken en als je het midden/etiket hebt bereikt borstel met een vloeiende beweging optillen...
Ja, om de groef goed te volgen zou dat beter zijn, maar het werkt onhandig, vind ik. Omdat de borstel zo breed is als het groef deel van de plaat zodat die dus nooit geheel alleen boven het label komt aan het eind van de beweging.
Het vanuit het midden naar de rand schuiven levert naar mijn idee minstens zo goed resultaat. Zichtbaar vuilt valt dan op de console, van de plaat af, en wordt niet opnieuw aangetrokken door statische elektriciteit, zo blijkt.
Ik heb zo het idee dat al ga je naar het midden toe, de haartjes ook niet elk een hele omwenteling vuil door de groef voor zich uitschuiven maar eerder het telkens over de groefwand wippen, als het al niet blijft hangen. Van binnen naar buiten toe pakt dan eigenlijk niet anders uit en daarbij duikelt hetgeen niet aan de borstel blijft hangen dan juist van de plaat.

*

Benco

• 5824
  • Music was my 1st love and it will be my last !
« Reactie #17 Gepost op: 9 juli 2019, 16:52:46 »
Ik heb zo'n tonar ding , werk toch perfect ...
niet op drukken , gewoon z&achtjes over de plaat halen , is de plaat echt vuil dan is dat borsteltje niet voldoende , dan moet je de plaat wassen ... knosti of okkinokki , of de duurdere oplossingen...
maar voor je begint te spelen  een plaat die recent gepoetst is even overheen gaan met de tonar borstel ... dat werkt perfect ! ook af en toe een keer de naald van de dt poetsen !  dat doe ik met Nagaoka hi clean 801

*

minplus

• 8705
  • relax, don't do it
« Reactie #18 Gepost op: 9 juli 2019, 18:56:29 »
Volgens mij is het de bedoeling dat je de plaat met anti-statische borstel voorzichtig van buiten langzaam naar binnen afveegt zonder hard te drukken en als je het midden/etiket hebt bereikt borstel met een vloeiende beweging optillen...
Ja, om de groef goed te volgen zou dat beter zijn, maar het werkt onhandig, vind ik. Omdat de borstel zo breed is als het groef deel van de plaat zodat die dus nooit geheel alleen boven het label komt aan het eind van de beweging.
Het vanuit het midden naar de rand schuiven levert naar mijn idee minstens zo goed resultaat. Zichtbaar vuilt valt dan op de console, van de plaat af, en wordt niet opnieuw aangetrokken door statische elektriciteit, zo blijkt.
Ik heb zo het idee dat al ga je naar het midden toe, de haartjes ook niet elk een hele omwenteling vuil door de groef voor zich uitschuiven maar eerder het telkens over de groefwand wippen, als het al niet blijft hangen. Van binnen naar buiten toe pakt dan eigenlijk niet anders uit en daarbij duikelt hetgeen niet aan de borstel blijft hangen dan juist van de plaat.

Altijd van binnen naar buiten, zoals Morph aangeeft. Stond bij de eerste varianten ook in het voorschrift, dacht ik.
Antistatisch maakt het niet uit en qua stof is het gunstiger. Stof blijft op het etiket en er kan wat van de borstel afvallen als je hem naar buiten beweegt.
Van buiten naar binnen moet je hem richting en/of op het etiket 90 graden draaien en dat is een gekloot.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Carl2

• *
  • 37
« Reactie #19 Gepost op: 9 juli 2019, 22:15:49 »
Mijn ervaring is dat als een plaat door een platenwasmachine is gegaan met L’art du Son je eigenlijk niet meer hoeft te borstelen. Tenzij je zo stom bent te vergeten de plaat weer in de hoes te doen. Verder is het verstandig het frame van de platenspeler apart te aarden. Heb je eigenlijk nooit meer last van statische elektriciteit na een keer goed wassen.
« Laatst bewerkt op: 9 juli 2019, 22:17:26 door Carl2 »

*

groovy.

• 11880
  • Old school audio.
« Reactie #20 Gepost op: 9 juli 2019, 22:44:03 »
Ik doe het nog steeds op de ouderwetse manier,met een Argon platenborsteltje.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Ortofon rmg 212. Micro-Seiki cf1.  Lenco b51 Burn & Jones Super. Lenco l70v. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404.  Cabasse Prao. Harman Kardon 6550. Composed dv1 dt.

In to each life some rain must fall.

*

minplus

• 8705
  • relax, don't do it
« Reactie #21 Gepost op: 9 juli 2019, 23:00:03 »
Het allermooiste blijft een lencoclean ondanks de verslaving (alle stof, troep, statische lading weg, koeling en minimale slijtage van de naald) en daarna de OkkiNokki e.d.
Daarna komen de vegers bij de naald en de borstels.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

tito

• 9874
« Reactie #22 Gepost op: 10 juli 2019, 02:30:06 »
Het allermooiste blijft een lencoclean

Lencoclean is rotzooi en behalve niet goed voor je platen, ook schadelijk voor je naald.
Ik stofzuig de plaatjes gewoon voor `t afspelen.    ;D

« Reactie #23 Gepost op: 10 juli 2019, 10:48:08 »
Jazeker en de aarde is plat  8)

Lencoclean systeem prima, alleen met je eigen mix vullen natuurlijk (net zoals knosti, US of wat je ook voor badje gebruikt). 70% gedist. water, 30% isoprop en een scheutje glansreiniger. Laat geen residu achter, als je de lencoclean gebruikt om je schone plaat schoon te houden, niet om een vieze uit de kringloop te reinigen.
Mijn US reiniger kostte totaal eur 120 en een uurtje zweet, 5 platen tegelijk blinkend schoon. Mini investering voor max luisterplezier.
En die klei vd eerste post, die heb je ook (maar kan het ff niet vinden) gewoon bij de schoonmaakartikelen. Bij systeembeheer gebruikten ze dat om toetsenborden te reinigen.

*

tito

• 9874
« Reactie #24 Gepost op: 10 juli 2019, 21:35:27 »
(maar kan het ff niet vinden)

>> Klik.<<

En de aarde is `n kubus.
Maar als jij je naaldje van pakweg 500 eurootje zo nodig wilt onderdompelen in `n sloot van eigen gebrouwde vloeistoffen, ga je gang.
Denk wel aan de lijm waarmee `t bevestigt is, de rubbers en de capillaire opname in de cantilever.
Daarbij, als je de platen grondig reinigt, hoeven ze niet nog keer “gewassen” te worden tijdens `t afspelen.
Simpel ff stofzuigen is dan afdoende genoeg.   :laugh:
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2019, 21:37:16 door tito »

*

Carl2

• *
  • 37
« Reactie #25 Gepost op: 11 juli 2019, 14:48:56 »

Lencoclean is rotzooi en behalve niet goed voor je platen, ook schadelijk voor je naald.

;D

Misschien dertig jaar geleden een oplossing, maar met de goede en goedkope platenwassers van tegenwoordig totaal verouderd.
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2019, 14:52:09 door Carl2 »

« Reactie #26 Gepost op: 12 juli 2019, 09:07:28 »
Jazeker, totaal verouderd en overbodig, net zoals vinyl trouwens  8)

ps: gewoon fatsoenlijke en duurdere elementjes gebruiken, blijft de naald gewoon vastzitten  ;)
Dat je met deze vloeistof naaldjes losweekt is een internetmythe, in dezelfde categorie als scherpe naalden klinken scherp, nooit je element doormeten met een eenvoudige multimeter etc. Met een lencoclean systeem hou je je plaat tijdens het afspelen schoon en verleng je de levensduur van je element.
Aangezien ik een door mij in '79 aangeschafte stanton 680 eee met originele naald kan vergelijken met 3 nos exemplaren, kan ik het nog bewijzen ook :D

Overigens, in de hoogtijdagen van vinyl gebruikte vrijwel iedere fabrikant een dergelijk systeem, anders waren de meetwaarden dmv een testplaat eenvoudig onhaalbaar.

*

TANNOY

• 40747
« Reactie #27 Gepost op: 12 juli 2019, 11:20:06 »
Citaat
Dat je met deze vloeistof naaldjes losweekt is een internetmythe

of het met die vloeistof speciaal gebeurt , kan ik niet met zekerheid zeggen , maar met andere vloeistoffen is het wel aan de orde..

en dat is geen internetmythe.

Citaat
gewoon fatsoenlijke en duurdere elementjes gebruiken, blijft de naald gewoon vastzitten

nee , dure zijn ook een probleem, eerder de goedkope elementjes zijn minder kwetsbaar.
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves.
On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.

ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets doms zeg!

*

wrieh

• 310
  • Camel :D
« Reactie #28 Gepost op: 12 juli 2019, 12:57:35 »
Ooit voor een Technics U25 een Tonar vervangingsnaald gekocht. Ding kostte denk ik 20 euro, Deze overleefde de Nagaoka Hi Clean 801 niet. Met een AT95E en de Nagaoka MP110 die ik nu heb nooit problemen gehad.
Platenspeler: Technics SL-D202 + Nagaoka MP-110;
Versterker: Akai AM2600 + B&W DM220i;
Tuner: Akai AT2600
CD-Speler: Kenwood DP-47;
Cassettedeck: Akai GX706D

*

Sterremuur

• 12613
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Intuitieve begeleiding
« Reactie #29 Gepost op: 12 juli 2019, 13:40:51 »
Ik heb ook nooit problemen gehad.
De kunst is om een vochtig spoor te maken met een minimum aan vloeistof, zodanig dat alleen de Lencocleaner spoorbreedte een spoor vormt dat direct droog is. Alleen de tip wordt dan nat en de cantilever blijft droog.
Dat doe je door de hoogte van het ding in te stellen. Hoe steiler, hoe meer vloeistof er op de plaat blijft liggen.

Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum