*

chansig

• 10961
Re: Warm klinkende luidsprekers
« Reactie #30 Gepost op: 11 juli 2019, 07:27:47 »
Daarom een goed metende speaker.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

« Reactie #31 Gepost op: 11 juli 2019, 13:29:21 »
Of bekabeling van Van den Hul? Volgens berichten warm, vergevingsgezind zoals de D352 luidsprekerkabel icm met de D102 interlink?

*

TANNOY

• 40747
« Reactie #32 Gepost op: 11 juli 2019, 13:33:52 »
Of bekabeling van Van den Hul? Volgens berichten warm, vergevingsgezind zoals de D352 luidsprekerkabel icm met de D102 interlink?
dat gaat geen zoden aan de dijk zetten..

hij werkt al met een EQ, dat doet veel meer dan een kabel.

wat hij wil, gaat mijnziens gewoon niet, die metal of Rock is gewoon niet erg mogelijk zonder een stevige grote luidspreker.

misschien met een sub erbij , maar ook dat moet een flinke jongen zijn.

ik vermoed dat wat hij al heeft staan , al behoorlijk max is wat je kan krijgen.

je kan mooiere luidsprekers kopen die fantastisch klinken op mooie opnames etc.. jammer genoeg is het meeste van metal etc dat niet..en zakken ook die luidsprekers door de grond.

de cerwin vegas dat kan ook nog...maar ja niet iedereen wil die in de huiskamer
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves.
On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.

ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets doms zeg!

« Reactie #33 Gepost op: 11 juli 2019, 16:17:14 »
Kan inderdaad dat ik het onmogelijke nastreef. Akoestiek heb ik al wat verbeterd binnen de mogelijkheden hier, maar is desondanks verre van optimaal. Vreemde is dat ik destijds mijn Tannoy's heb gehoord in een hifizaak waarvan de ruimte wel akoestisch was geoptimaliseerd. Toen vond ik het wel fijn en warm klinken. De Qaccoustics concept 40 met zijn papieren tweeter, wat milder zou moeten zijn, vond ik niets. Had ook geen body. Aan de andere kant lees ik bij whathifi en op internet toch wel veel de kreet "bright" over de Tannoy xt8f. In het verleden hier op proef een Dynaudio focus 220 gehad. Geluid was gewoon schel wat ook de dealer beaamde (toen nog wel met aan Marantz pm lite versterker). Dus is gewoon heel moeilijk. En heb ook nog eens de pech perfectionistisch ingesteld te zijn.
Of andere woning :laugh:. Mijn ouders hadden vroeger zonder het zelf te weten een uitstekende akoestiek. Oudere woning met dikke vloerbedekking en dik behang op de muren en dikke gordijnen. Perfect. Ik heb een moderne woning met houten vloer en inbetweens voor de ramen. Wel boven salontafel en eettafel akoestisch plafondeiland.

*

minplus

• 8705
  • relax, don't do it
« Reactie #34 Gepost op: 11 juli 2019, 18:31:05 »
Je kunt een toevalstreffer qua speakers hebben met een matige akoestiek in de kamer maar het zal lang zoeken worden, vrees ik.
Meestal gaat het midhoog en hoog door de te grote reflectie voor een schel/scherp effect zorgen, vooral zodra je het volume wat opdraait.
Een goed metende speaker zoals Hans voorstelt klinkt dan niet lekker; dan kan hij beter minder goed meten en een teruggetrokken bovengebied hebben.
In de slechte akoestiek bij een dochter klonk zo'n speaker heel lekker tot de akoestiek verbeterd werd; toen konden die de deur uit.

Hoogpolig kleedje op de vloer voor de speakers?
Leg er eens een dekbed neer en luister wat het effect is.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

jpio

• 4621
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #35 Gepost op: 11 juli 2019, 18:38:46 »
Eenvoudig op te lossen met Planars; de smga.
Pioneer 20 serie, Onkyo-D 7955, HK cdspeler, Nakamichi deck, Philips 104 cdspeler, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

richard

• 4033
« Reactie #36 Gepost op: 11 juli 2019, 18:42:35 »
Voor warm, rijk mid en toch dynamisch. Klipsch ik heb een setje RF-5 staan die zeker aan je eisen voldoen.

Hoog rendement dus aan te sturen met een wekker radio indien nodig  ;D
Dacht ook aan deze Klipsch toen ik de openingsvraag las. De RF-5 in combinatie met een Accuphase versterker leverde mij tijdens een luistersessie ooit een associatie met het je onderdompelen in een warm bad. Niet meteen onplezierig; in ieder geval veel prettiger dan de combinatie met Diapason in dezelfde gelegenheid. Waren die laatste wel veel fraaier om te zien.
Het hier eerder genoemde Dynaudio en Audio Physic associeer ik persoonlijk ook niet meteen met 'warm'.

Lijken mij Klipsch ook wel geschikt voor het genre.
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2019, 18:45:43 door richard »
Genoeg is beter.

« Reactie #37 Gepost op: 11 juli 2019, 19:54:51 »
Je kunt een toevalstreffer qua speakers hebben met een matige akoestiek in de kamer maar het zal lang zoeken worden, vrees ik.
Meestal gaat het midhoog en hoog door de te grote reflectie voor een schel/scherp effect zorgen, vooral zodra je het volume wat opdraait.
Een goed metende speaker zoals Hans voorstelt klinkt dan niet lekker; dan kan hij beter minder goed meten en een teruggetrokken bovengebied hebben.
In de slechte akoestiek bij een dochter klonk zo'n speaker heel lekker tot de akoestiek verbeterd werd; toen konden die de deur uit.

De nieuwe Kef R-serie zou een teruggetrokken hoog hebben. Verder weet ik het niet. Nog niet gehoord.

*

Roots

• 2019
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #38 Gepost op: 11 juli 2019, 20:19:34 »
De Dynaudio silk softdome D-260 tweeter klinken verre weg van schel..De wooferts lusten meestal wel wat sap, vandaar ook dat een versterker met ballen wel een vereiste is....Anders komt de versterker gewoon adem tekort.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SCD-555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

a.b.

• 9661
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #39 Gepost op: 11 juli 2019, 21:21:23 »

Die logica gaat helaas niet op. Een goede luidspreker klinkt ook in een slechte akoestiek altijd beter dan een slecht metende luidspreker in die zelfde slechte ruimte.
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

minplus

• 8705
  • relax, don't do it
« Reactie #40 Gepost op: 11 juli 2019, 21:42:43 »
Denk het niet.
Een ruimte waar vooral het effect van bepaalde frequenties die sterk gereflecteerd worden groot is heeft baat bij een speaker die daar wat minder van weergeeft.

*

a.b.

• 9661
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #41 Gepost op: 11 juli 2019, 21:49:51 »
Wat een luidspreker fout doet wordt versterkt door de ruimte.  Zorg er eerst voor dat een luidpreker weinig fout doet. Is onderzoek naar gedaan hoor, ik las het ergens in Toole. En het klinkt ook wel logisch.
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

minplus

• 8705
  • relax, don't do it
« Reactie #42 Gepost op: 12 juli 2019, 17:07:14 »
Ik heb m'n vraagtekens. Sommige ruimtes mollen het laag, andere meer het midden en/of hoog. Voor teveel laag of midhoog in jouw akoestiek moet je ook heel verschillende maatregelen nemen.
Vanzelfsprekend is bij een akoestisch erg goede ruimte een neutrale speaker het mooist.

« Reactie #43 Gepost op: 13 juli 2019, 17:23:08 »
IK zit er ook weleens over te denken een buizenversterker of voorversterker achter de Tannoy's te gooien. Lees overal dat buizen icm Tannoy's erg goed moet zijn. Maar geen enkele ervaring met buizen. Beetje googelend wel fors aan de prijs.

*

Wim72

• 1967
« Reactie #44 Gepost op: 13 juli 2019, 17:33:41 »
Er staat nog een leuke buizenversterker voor een prikkie op marktplaats...
https://link.marktplaats.nl/m143317433