*

Regenpak

• 362
  • I don't like Mondays
    • Polonaise PIC Projects
Nieuwe lichies Yamaha A-450/T-550
« Gepost op: 11 juli 2019, 19:31:28 »
Omdat ik altijd een beetje kriegel word van de lampjes in vintage stereos vervang ik die graag door LEDjes. Omdat ik de vormgeving van m'n Yamaha T-550 tuner erg mooi vind heb ik de bijbehorende versterker A-450 op MP gescoord. Electronisch was het ding gewoon goed, niks aan gedaan. Geen ruisje, geen kraakje, geen klodders soldeer nodig. Thermal compound zou vervangen kunnen worden maar de koelplaat wordt goed heet onder belasting dus echt nodig is het niet.

Één lampje was stuk dus ik heb ze allemaal maar vervangen door LEDs. Omdat de lichtgeleider in de knop nogal kritisch is en een simpele 5mm LED er niet uitzag besloot ik om 0603 LEDs te nemen en die op een klein printje te solderen zodat ze opzij stralen in plaats van naar voren:

Aan de onderkant zit ook een LED en ze staan in serie. Deze groene LEDs geven een puist licht, niet te kort. Daarom zit er een 2.7k R in serie. De voeding is 14 V dus er wordt heel wat spanning weggestookt in die SMD weerstand. Voor de netschakelaar eenzelfde beun gemaakt maar dan met de LEDs antiparallel omdat die met wisselspanning wordt gevoed. Uiteraard nog wel effe vergeleken met het lampje:

De LED (links) is duidelijk groener. Wel is de helderheid fors teruggedraaid voor de vergelijking want het lampje geeft veel minder licht.

Het eindresultaat:

Omdat ik de tuner al onder handen had genomen (schaalverlichting) hoefde daar verder niks meer aan te gebeuren. De middenmeter annex afstemnaald is een module die ik wel wat helderder had willen hebben maar daar durf ik verder niet aan te komen. De signaalsterktemeter is dat grappig genoeg helemaal niet. De tuner kijkt naar de hoeveelheid ultrasone ruis in het MPX signaal. Hoe minder dat is, hoe beter de kwaliteit. Je zou een sterk signaal kunnen hebben met een boel ruis erin. Net zoiets als multipad maar dan anders.

Eigenlijk is de helderheid van die LEDs nog veel te groot maar ik vind die knoppen gewoon erg gaaf dus ik laat het lekker zo. Er zitten ook geen speakers op dus ik heb ook geen idee of het nog een beetje klinkt ook. Zal m'n Beyerdynamic DT990 er eens inprikken.

Tjerk

*

minplus

• 8705
  • relax, don't do it
Re: Nieuwe lichies Yamaha A-450/T-550
« Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2019, 20:52:17 »
Een probleem bij de vervanging van lampjes door leds heb ik begrepen: ze zijn vaak te fel.
Als het weinig lichtpunten zijn in de set kan het goed functioneren.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Opa S.

• 8146
  • Scheef en toch geen schaats
« Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2019, 21:46:25 »
Te fel en puntbronnen, daarom vervang ik in mijn projecten meestal gewoon door lampjes. Maar er zijn plekken waar een LED prima kan, al moet je inderdaad wel opletten dat ze niet al te fel zijn. Die plekken zijn eigenlijk alle plekken waar rondstraling niet nodig is, zoals bijvoorbeeld bij aan/uit lampjes op het front. Achter tuningschalen kan het soms ook, maar dan kan je beter kant-en-klare LEDbuis"lampjes" gebruiken, die hebben het formaat van een buislampje, maar geen glas en tussen de twee metalen uiteinden een printje met drie LEDs en een gelijkrichter er op.

@Regenpak; mooi opgelost zo. In de Yamaha projecten die ik de laatste jaren gedaan heb, heb ik dat toch allemaal door gewone lampjes vervangen (met name in Yamaha A-960's, waar ik ook een groot liefhebber van ben).
Proper stupidity is fascinating.

Ricky Gervais

*

Regenpak

• 362
  • I don't like Mondays
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2019, 21:59:07 »
Juist met deze zijstralende LEDprintjes komen de LEDs goed uit in deze knopjes. Met een puntbron ziet het er als gezegd echt niet uit.

Tjerk