L-pad
« Gepost op: 29 juli 2019, 19:55:23 »
Stel ik heb een 6ohm tweeter en plaats daar zowel in serie als parallel een 6ohm weerstand voor: hoeveel db verzwak ik dan en wat is de weerstand van het geheel?
De formule van een l-pad snap ik niet, dus als iemand dit voor mij kan uitrekenen: graag. 😎
Muziek, daar kikker je van op!

*

berret

• 2251
  • Universeel Leeghoofd en nu echt platzak
Re: L-pad
« Reactie #1 Gepost op: 29 juli 2019, 20:26:50 »
Stel ik heb een 6ohm tweeter en plaats daar zowel in serie als parallel een 6ohm weerstand voor: hoeveel db verzwak ik dan en wat is de weerstand van het geheel?
De formule van een l-pad snap ik niet, dus als iemand dit voor mij kan uitrekenen: graag. 😎
dus 6 ohm parallel  aan de tweeters, dat maakt 3 ohm. Daarmee in serie 6 ohm geeft in totaal 9 ohm. En de totale verzwakking is in dB (1/3e van de originele spanning) ongeveer 9,6 dB.

« Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2019, 20:48:37 »
dus 6 ohm parallel  aan de tweeters, dat maakt 3 ohm. Daarmee in serie 6 ohm geeft in totaal 9 ohm. En de totale verzwakking is in dB (1/3e van de originele spanning) ongeveer 9,6 dB.
Dank!
Dat is best wat meer verzwakking dan volgens de  specs zou moeten.
Tweeter= 93.5 db
Woofer= 87 db
Verschil van 6.5 db
Of mis ik iets?

*

Opa S.

• 8282
  • Scheef en toch geen schaats
« Reactie #3 Gepost op: 29 juli 2019, 20:53:05 »
Waarom zou je per se 6 ohm weerstanden gebruiken?

Hier kan je laten berekenen wat je bij een gewenste verzwakking aan weerstand nodig hebt; http://www.sengpielaudio.com/calculator-Lpad.htm
Proper stupidity is fascinating.

Ricky Gervais

« Reactie #4 Gepost op: 29 juli 2019, 20:57:25 »
Dat moet niet per se maar daar ben ik met mijn oude gehoor op uitgekomen en vroeg mij gewoon af hoeveel ik verzwak (de tweeter dan hè)
Blijkbaar mis ik iets of hoor ik te veel hoog. 🙄

« Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2019, 20:59:08 »
P. S. De woofer is 8 ohm