*

kurt

• 628
PC-interne sabre dac
« Gepost op: 13 augustus 2019, 21:33:39 »
Hallo,
Op zoek naar een pc (niet specifiek voor audio) kwam ik op onderstaande moederbord uit, een mooi extraatje is dat hier een ESS Sabre 9118 dac opzit.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwjX3YenzIDkAhVHY1AKHVEtAtUQFjAAegQIARAB&url=https%3A%2F%2Fwww.gigabyte.com%2FMotherboard%2FZ390-AORUS-MASTER-rev-10&usg=AOvVaw0Px3W76MHEK1qwr_IfvAaF
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2019, 21:43:16 door kurt »

*

kurt

• 628
Re: PC-interne sabre dac
« Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2019, 21:42:41 »
Voor de rest wel jammer dat in mijn situatie de pc niet bij de hifi keten staat, en het daarom moeilijk analoog aan elkaar te hangen is...
Indien ik kies voor dergelijk moederbord ga ik de pc er wel eens bijslepen.
Gr. Kurt.

*

Opa S.

• 8282
  • Scheef en toch geen schaats
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2019, 21:45:05 »
't Kan met Bluetooth als de afstand niet ál te groot is. Niet de meest audiofiele oplossing, desondanks bevalt mij 't prima.
Proper stupidity is fascinating.

Ricky Gervais

*

Roots

• 2092
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2019, 21:53:11 »
Als je alles in 1 antwoord wil...ga dan voor optisch naar een externe DAC....Of USB....Mhhmms dat zijn er al 2....3
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SCD-555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

« Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2019, 22:46:58 »
Ik heb meerdere van die top moederborden gehad met Sabre DAC's, klinkt OK, op een lastigere koptelefoon duidelijk meer pit dan alleen met een standaard onboard Realtek, verder moet je er niet veel van verwachten want computermoederborden zijn altijd erg vlak afgestemd qua geluid.

*

kurt

• 628
« Reactie #5 Gepost op: 14 augustus 2019, 19:34:46 »
Jammer dat er rond deze mooie chip niet wat meer extra audiofiele aandacht wordt besteed. Het is en blijft echter een print in een pc...
De ESS Sabre opdruk moet hoofdzakelijk voor een betere verkoop van zulke moederborden zorgen.

*

TANNOY

• 40896
« Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2019, 19:57:17 »
heb je nu geen optisch out op je computer?

dan optische kabel naar dac bij je set, en dan analoog aansluiten

het kan evt ook met USB , maar dat ligt aan de afstand naar je set.

een mooie dac hoeft niet duur te zijn.
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves.
On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.

ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets doms zeg!

*

kurt

• 628
« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2019, 20:56:20 »
Ik heb een redelijk dure dac die in 2013 1500€ kostte. Ook hier zit een Sabre chip in, de voorganger van de 2118 als ik het goed voor heb.

Na zat ik deze week te speuren naar info over pc-moederborden en zag tot mijn verbazing dat die 2118 chip in dit relatief goedkoop computer onderdeel zit, zeker verhoudingsgewijs met de dedicated hifi dac.
Mocht het moederbord daardoor fantastische hifi eigenschappen hebben zou ik er zeker voor kiezen ook al is het niet hoofdzakelijk daar ik een video edit pc wens samen te stellen. Het zou dus enkel mooi meegenomen zijn.

Verder geloof ik dat veel dingen gewoon goed klinken, maar niet snel ruimtelijk mooi. Het verhaal waar alles moet klinken is wellicht veel complexer en ik verwacht dit niet vanuit een pc.

*

TANNOY

• 40896
« Reactie #8 Gepost op: 14 augustus 2019, 21:28:51 »
Citaat
Verder geloof ik dat veel dingen gewoon goed klinken, maar niet snel ruimtelijk mooi. Het verhaal waar alles moet klinken is wellicht veel complexer en ik verwacht dit niet vanuit een pc.

dat gaat prima als de dac goed ontworpen is.
en dan kan het dus ook uit je pc. ;)
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves.
On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.

ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets doms zeg!

*

Opa S.

• 8282
  • Scheef en toch geen schaats
« Reactie #9 Gepost op: 15 augustus 2019, 09:11:56 »
Ik ben meer dan tevreden met het geluid uit de PC met op het moederbord een Realtek ALC1150 audio codec waarvan ik de output via een van de vele analoge vintage versterkers of receivers die ik hier doorgaans in test heb laat spelen.

Gewoon de interne DAC dus, maar een externe DAC kan natuurlijk ook.
Proper stupidity is fascinating.

Ricky Gervais