*

Buell

• 684
Leobus verwonder-ringen
« Gepost op: 14 augustus 2019, 15:22:29 »
Wellicht kennen sommige van jullie ze al, de verwonder-ringen van Leobus.

De naam is bedacht door Hans van Liempd op een collega forum.

Het zijn voetjes voor onder je apparatuur, ze ontkoppelen op een geweldige manier.

STANDAARD VERWONDER-RINGEN

Geloof het of niet, maar de sound gaat er echt op vooruit. Strakker, mooiere plaatsing en ook de ruimte neemt toe.
Forumlid Leobus maakt ze, het zijn houten ringen van +/-7 cm diameter en 2cm dik met een gat in het midden, twee ringen zijn op elkaar gelijmd met ertussen een Twaron matje, op dit matje ligt een stalen kogel.

Door 3 van deze ringen onder een cd-speler, dac  o.i.d te leggen kan deze ook lichtjes bewegen in het horizontale vlak, de trillingen worden door de Twaron  geabsorbeerd.

Het idee is ontstaan doordat audio-kennissen eierdopjes van de Hema, met daarin een stalen kogel, gebruikten om hun audio-componenten te ontkoppelen. Dat kan wellicht beter dacht Leobus. En dat is ook zo, er zijn al heel wat setjes onder  apparaten van collega audiofielen beland, ook de fabrikant van Sonore heeft ze inmiddels.

Bij mij werken ze echt goed, ik heb ze onder de streamer en dac, maar ik wilde ze ook graag onder mijn buizenversterker en deze weegt 55kg, hmmm. Op mijn verzoek is er nu een heavy uitvoering. Zelfde principe maar nu vierkant, en de Twaron is om de randen heen geslagen en de vierkanten met gat zijn extra gelijmd en geschroefd.

HEAVY VERWONDER-RINGEN

Gisteren hebben we ze uitgeprobeerd, de versterker rust met 55 kg op drie heavy (verwonder-ringen) en dit gewicht is nu geen probleem.
Ook klankmatig direct een verschil, ruimtelijker en natuurlijker ( ja, ja ik weet het ).

Ik ben er erg blij mee, weer een stap gemaakt naar het audio whalhala.
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2019, 00:06:18 door Buell »
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Line Magnetic LM219ia | Audio GD R2R 7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Franco Serblin- Accordo monitoren| Suzy Wong tegels | Audio lamp | stroom alles M-Way

*

groovy.

• 11914
  • Old school audio.
Re: Leobus verwonder-ringen
« Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2019, 16:18:26 »
Ik heb ervan gehoord ja,zal ze nog wel een keer tegenkomen bij een luisterbezoek.
Fijn dat ze een positive uitwerking hebben.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Ortofon rmg 212. Lenco b51 Burn & Jones Super. Lenco l70v. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404.  Cabasse Prao. Harman Kardon 5650. Composed dv1 dt. Emt 938.

In to each life some rain must fall.

*

Rood

• 10457
« Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2019, 16:53:50 »
Hans van Liempt had voor mij ooit een hele verzameling stalen kogels klaarliggen . Nooit meer iets van of over gehoord .
De alu HEMA eier dopjes heb ik nog steeds ergens liggen .. De spanning in het metaal is er na 10 jaar wel vanaf dus waarschijnlijk een stuk audiofieler  ;D
Helaas dus nooit thuis uit kunnen proberen of het een verbetering gaf .

*

jpio

• 4650
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #3 Gepost op: 14 augustus 2019, 19:29:44 »
Wat ik me een beetje afvraag; levert dat met 19 kg/kogel/ondersteuningspunt niet te grote krachten op het chassis op?
De kogels zitten nu wellicht op plekken die daar niet voor bedoeld zijn, dit itt de originele pootjes?
Pioneer 20 serie, Onkyo-D 7955, HK cdspeler, Nakamichi deck, Philips 104 cdspeler, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

Tannoysuperprestige

• 236
  • Ordening in de Chaos!
« Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2019, 20:05:05 »
Leuk! Zoals bij jou bekend ben ik in de loop van de jaren kritisch geworden op alle vormen van audiovoetjes, of hoe we ze ook willen noemen. Maar..... je hebt mij wel nieuwsgierig gemaakt!
温故知新 Elke dag leren we opnieuw, als bouwsteen op reeds verkregen kennis.

*

Buell

• 684
« Reactie #5 Gepost op: 14 augustus 2019, 21:22:42 »
Wat ik me een beetje afvraag; levert dat met 19 kg/kogel/ondersteuningspunt niet te grote krachten op het chassis op?
De kogels zitten nu wellicht op plekken die daar niet voor bedoeld zijn, dit itt de originele pootjes?

Klopt, had hetzelfde idee, maar onder DAC en streamer is het geen enkel probleem, die wegen weinig waardoor het gewicht per kogel erg meevalt.
Bij mijn versterker is dat anders, vooral omdat de trafo's aan de achterkant zitten.
Nu heb ik 2 stuks aan de achterkant en 1 aan de voorkant en de kogel steunt dichtbij de rand op het chassis (2cm). De bodem en wanden zijn best dik en daardoor gaat dit prima, het drukt echt helemaal niet in.
Ook aan de voorkant doe ik hetzelfde, in het midden en 2 cm van de rand. Geen probleem.
Misschien bij twijfel een metalen plaatje plaatsen tussen kogel en bodem ( euro munt?)
Maar nu staat er (even voor het gemak) 55:3= 19 kilo per kogel op de verwonderring en met de bodem gebeurt helemaal niks.
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Line Magnetic LM219ia | Audio GD R2R 7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Franco Serblin- Accordo monitoren| Suzy Wong tegels | Audio lamp | stroom alles M-Way

*

Carl2

• **
  • 57
« Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2019, 21:44:56 »
Ik heb ze onder mijn Pass Kloon phono trap. Het is DIY en de kast is dus minder van kwaliteit. Met de ringen wordt dat prima gecorrigeerd. Echt mooi gedaan.

*

Roots

• 2092
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2019, 21:50:00 »
Geinig idd....Een klein hightech trampolienetje...Twaron ken ik helemaal niet.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2019, 21:52:44 door Roots »
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SCD-555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

groovy.

• 11914
  • Old school audio.
« Reactie #8 Gepost op: 14 augustus 2019, 22:01:02 »
Ik heb ze onder mijn Pass Kloon phono trap. Het is DIY en de kast is dus minder van kwaliteit. Met de ringen wordt dat prima gecorrigeerd. Echt mooi gedaan.
Breng ze eens mee als je bij komt,ik wil ze zien en voelen.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Ortofon rmg 212. Lenco b51 Burn & Jones Super. Lenco l70v. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404.  Cabasse Prao. Harman Kardon 5650. Composed dv1 dt. Emt 938.

In to each life some rain must fall.

*

Leobus

• 550
« Reactie #9 Gepost op: 14 augustus 2019, 22:10:03 »
Geinig idd....Een klein hightech trampolienetje...Twaron ken ik helemaal niet.

Nou, een trampolienetje heeft wat meer vering. Twaron heeft een maximale rek van ca 3%. Dat weefseltje zakt nauwelijks door. Maar Twaron heeft een goede dempende werking en is sterk. Het zit in kogelwerende vesten en kan dus flinke impact verwerken.

Groet,
Leobus