*

sultankat

• 179
  • "leven en laten leven"
Re: Modificatie Elipson 1303
« Reactie #45 Gepost op: 25 februari 2006, 12:25:37 »
Die 45,- was 10 jaar geleden,weet niet wat het nu kost,en volgens mij is er geen importeur meer van Elipson.

14 euro per frontje nu en de importeur is nog steeds Dik Vaas in Domburg.
Foster tweeters zijn ca 165 euro per stuk, maar vereisen wel een aanpassing aan het filter en wellicht ook de ruimte achter de tweeter. Meningen over de foster tweeter lopen overigens erg uiteen. Ik vind hem te nadrukkelijk/schel aanwezig. Opmerkelijk: de foster komt niet meer voor in de productielijn van elipson.
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2006, 12:46:55 door sultankat »
"Stereo oren, stereo speakers"

*

sultankat

• 179
  • "leven en laten leven"
« Reactie #46 Gepost op: 25 februari 2006, 12:27:25 »
Wat een domme jongens bij ELIPSON dat die dat doekje ervoor doen als dat dempt?

het foam dat elipson gebruikt is doorgaans beter doorlatend dan al die luidsprekerdoekjes die op frames zitten. Tja, alleen wat lastiger te vervangen.
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2006, 12:44:02 door sultankat »

*

sultankat

• 179
  • "leven en laten leven"
« Reactie #47 Gepost op: 25 februari 2006, 12:30:18 »
Hoi,

Citaat
Maar ik heb me zelf ook wel eens af zitten vragen of dat die unit nog goed te vervangen is,als dat zo is dan is dat wel jammer dan,dat is dan zeker een reden om achter het aluminium speakerdoek te plakken ivm de uv stralen die het rubber uitdrogen..welk type vervanger komt het dichtst in de buurt van het origineel.

Het lastige bij Elipson [ 1303 speciaal]  is dat de binnenafmetingen van de diverse kamertjes achter [Helmholz resoneer principe] de midden en hoge toners specifiek bij één unit horen. Dus bij het "karakter" van een bepaalde middentoner hoort ook een specifiek maatvoering in kastbouw. En dan laat ik het filter nog even buiten beschouwing.

Voorbeeld : Mijn setje 1303 s is uit "99/5 ,en is standaard voorzien van een [middentoner] Mission unit [ o.a. in futura type ] .Tijdens een service check eens een paar Audax HIF 13 units [en dit zijn echt niet de minste units] gemonteerd , en wat bleek ? Het was geen gehoor , zwaar overdreven ,zeer direct , geluidsbeeld .Helemaal niets van het "normaal"gesproken ruimtelijke , elektrostaat achtige karakter van de 1303 over. De HIF 13 s weer terug in hun oorspronkelijke behuizing en , "hé het "we zijn weer thuis effect" was er weer.
De binnen afmetingen ,van de boven genoemde kamers ,van de twee type's 1303 waren compleet anders.

Wijzigingen van  tweeters zou een zelfde probleem te weeg kunnen brengen ,maar dan in iets mindere mate ,denk ik.
Over de bandtweeter [Foster units] lopen de meningen uit een.

groet , ElSon

Ja mensen, die Elson weet waar hij over praat ;)
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2006, 12:34:17 door sultankat »

*

sultankat

• 179
  • "leven en laten leven"
« Reactie #48 Gepost op: 25 februari 2006, 12:36:29 »
In de tekening hieronder zie hoe exact een en ander op elkaar is afgestemd.
Zoals je ziet is de tweeter iets naar achteren geplaatst om de juiste fase tussen midden en hoog te bereiken. Tegenwoordig is faselineariteit een alom erkend principe, maar Elipson was een van de eerste die hier grondig aandacht aan besteedde.
De basluidspreker zit bijna halverwege in de kolom. Aan de ene kant straalt de basspeaker een reflexpoort aan die uitkomt aan de voorkant van de 1303 direct onder de middentoner. De achterkant van de basluidspreker straalt in een afgesloten ruimte. De positie is zo gekozen dat de luchtdemping aan de voorzijde en aan de achterkant van de conus even groot is. Dat is de zgn "symmetrische belasting" die als resultaat heeft dat de tweede harmonische vervorming drastisch minder wordt. Bij een in de kast afgesloten basluidspreker is vervorming nagenoeg onvermijdelijk omdat de afgesloten lucht zich bij indrukken (conus naar binnen) anders gedraagt dan bij uitrekken (conus naar buiten).
Bovenaan de achterkant van de 1303 is de opening van een klein pijpje te zien met een diameter van ca 3 cm. Hier geldt een ander toegepast principe. Achter de middentoner zijn nl resonantieruimtes gemaakt, waarvan het pijpje een deel vormt. Deze ruimtes slokken de energie van de middentoner op waardoor deze critisch gedempt wordt. Bij pulswergave komt deze middentoner daardoor heel snel tot rust.
De basspeaker pakt alleen het gebied tot ca 80 Hz. Direct daarboven (tot ca 4500 Hz) neemt de middentoner het al over.De tweeter gaat aan de slag van 4500 Hz tot 25000 Hz. Voordeel van het grote inzetbereik van de middentoner: een rustiger geluidsbeeld, juist omdat zich in dit gebied van 80 - 4500 Hz muzikaal heel wat afspeelt.

« Laatst bewerkt op: 25 februari 2006, 12:39:52 door sultankat »

*

flierefluiter

• 19196
  • Rinse the kraut!
« Reactie #49 Gepost op: 25 februari 2006, 13:26:03 »
Die 45,- was 10 jaar geleden,weet niet wat het nu kost,en volgens mij is er geen importeur meer van Elipson.

14 euro per frontje nu en de importeur is nog steeds Dik Vaas in Domburg.
Foster tweeters zijn ca 165 euro per stuk, maar vereisen wel een aanpassing aan het filter en wellicht ook de ruimte achter de tweeter. Meningen over de foster tweeter lopen overigens erg uiteen. Ik vind hem te nadrukkelijk/schel aanwezig. Opmerkelijk: de foster komt niet meer voor in de productielijn van elipson.
Nee dat klopt,ook de polyester uitvoering in zwart en wit zie ik niet meer,jammer die zwarte uitvoering vond ik de mooiste tesamen met de foster tweeter,jij hebt de jubilee uitvoering die is toch ook in het polyester dacht ik.
Verder bedankt voor de uitvoerige toelichting,ja de kast zit nog niet zo simpel in elkaar.
Ik zelf vind de foster tweeter beter klinken,de Elipson kan best een ietsje feller hoog gebruiken,niet teveel natuurlijk maar dat is iets persoonlijks natuurlijk,en hangt er natuurlijk ook vanaf welke versterker en element/cd speler je gebruikt.
Hier nog een totaal overzicht.

http://i50.photobucket.com/albums/f318/bultrug/kamer2.jpg

*

sultankat

• 179
  • "leven en laten leven"
« Reactie #50 Gepost op: 25 februari 2006, 13:39:51 »
Wat ik vergat te zeggen: heel knap werk, die aanpassing! Complimenten!
De polyester is helemaal niet meer in productie. De Jubilee uitvoering is zoals de naam al zegt een speciale jubileum uitvoering  (blingbling), productie december 2001, met een extra mooi afgewerkte kast die ook intern nog eens helemaal opnieuw onder de loupe genomen is. Maar de Jubilee is dus wel een houten kast. Zo ziet de mijne er uit:

De opbouw is nu: Scanspeak hoog, Mission midden en ViFa laag. Ik had hiervoor een set uit '79 (toen nieuw aangeschaft) tot aan 2001. Daarin zat onder meer Audax. Zo zie je maar: het zijn kastenbouwers met heel veel verstand van hoe muziek moet klinken.
Leuke links:
de historie:
http://haute.fidelite.com.online.fr/Elipson/index.html

het modellenoverzicht:
http://haute.fidelite.com.online.fr/Elipson/tableau-enceintes.html

de oudere series:
http://www.passion-elipson.com/
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2006, 13:42:46 door sultankat »

*

sultankat

• 179
  • "leven en laten leven"
« Reactie #51 Gepost op: 25 februari 2006, 15:54:35 »
Bulldog

Er is wel een imp. in nederland.

www.elipson.nl

Groeten Frenske
Ja idd..ik had ergens gelezen dat de imp. ermee opgehouden was..wel ff gekeken naar de prijzen.

1800 € p st. voor de gewone 1303  :o ik heb nog 1500,- gulden betaald.

Het model is wel iets veranderd,er zit nu een tussen schotje tussen de drivers,bij mij was dat 1 geheel,eigenlijk hetzelfde als de futura.
En de futura kost 2400 € wel een prachtig model zeg. :-*

1500 gulden per stuk: dat was ook mijn prijs in '79. Ze zijn inderdaad schrikbarend duurder geworden.
De eerste serie had inderdaad nog het doorlopend front en ook een bovenrand aan de voorzijde  die wat dikker was. Vanaf ca '86 is het tussenschot gekomen voor de houtuitvoeringen en ook een beduidend dunnere bovenrand. Dat tussenschot vind ik nog steeds een misser omdat het de zuil minder slank maakt. De kastopbouw is hetzelfde gebleven, alleen zijn de latere series wat zorgvuldiger en verfijnder afgewerkt.
Die eerste serie had ook een tamelijk laag rendement (81 dB). Je moest er echt een stevige versterker tegenaan zetten om de bas strak te krijgen. Dat zul jij ook wel gemerkt hebben. 100 watt aan 8 ohm was echt geen luxe en dan moest de versterker ook bij lagere impedanties niet aan kracht inwinnen, juist omdat die lagere impedantie (5 ohm) in het basgebied zit/zat.
Ik had die eerste serie in het begin nog gekoppeld aan een quad 405 serie 1. Die had wel een behoorlijk vermogen maar onder de 8 ohm liep dat vermogen schrikbarend terug.
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2006, 10:03:06 door sultankat »

*

flierefluiter

• 19196
  • Rinse the kraut!
« Reactie #52 Gepost op: 25 februari 2006, 19:01:01 »
Ja,je moet er wel een krachtpatser voor gebruiken,dat is waar..maar bij mijn Elipsons zit nog een heel verhaal aan vast.
Heb ze nieuw gekocht,weet echt niet meer in welk jaar maar dat doet er ook niet toe,na een paar jaar weer verkocht aan m,n zwager en heb toen zelf de magnapan 1.2a dacht ik gekocht die ook prachtig klinkt hoor maar vreselijk moeilijk te plaatsen is,iig bij mij thuis,m,n kamer was niet al te groot en de speakers stonden zowat in het midden van de kamer.
M,n zwager had in die tijd de Elipsons aan m,n broer verkocht maar m,n broer had ze achter de bank staan..hij geeft niks om stereo.. en na een paar jaar weer verkocht aan een collega van ons op het werk.
Ik zelf had de magnepans weer verkocht en een paar celestion speakers gekocht met aparte subwoofer..type no. weet ik niet meer maar ze klonken prima,wel minder dan de magnepans..dat wel.
Later alles verkocht voor een dolby set..een nad voorversterker/tuner met aparte eindversterkers.
Maar ik ging verhuizen en heb alles weer weggedaan..story off my life.. ;) en een goedkope philips dolby set gekocht en een b&o stereo set aan de muur.
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ben weer aan het verzamelen gegaan.
Een half jaar geleden zag ik die collega weer en vroeg hoe het was met de Elipsons,hij vertelde me dat ze stonden te vergaan op z,n zolder..z,n duifje vond ze veel te groot.
Nou dat was m,n kans natuurlijk  ;) en vertelde hem dat ik ze wel op kom halen, dat is goed zei hij en verkocht ze aan mij voor 100€ :o niet slecht natuurlijk,en nou staan ze grandioos te spelen 
met een prima voor en eindversterker die ik toen niet had.

deze gebruik ik nu als voorversterker...
  http://i50.photobucket.com/albums/f318/bultrug/sony1.jpg
Een heerlijke versterker,ben niet zo,n sony man maar dit ouwe beestje klinkt prima.

En deze als eindversterker...de Elipsons klinken geweldig met deze gigant.

http://i50.photobucket.com/albums/f318/bultrug/onk-09.jpg

De onkyo m-5090 .een beest van 28kg..
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2006, 19:08:25 door bulldog »

*

flierefluiter

• 19196
  • Rinse the kraut!
« Reactie #53 Gepost op: 25 februari 2006, 19:01:41 »
 ;D er ging iets niet goed.... ;D
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2006, 19:06:03 door bulldog »

*

Bert

• 15207
« Reactie #54 Gepost op: 25 februari 2006, 20:24:48 »
Mooie luidsprekers en dat voor 100,00 euro  :o :o

*

ElSon

• 361
« Reactie #55 Gepost op: 25 februari 2006, 21:59:20 »
Hoi,

Citaat
Ja mensen, die Elson weet waar hij over praat

Nou Sultankat ,niet overdrijven hoor. Samen weten we meer , en we weten eigenlijk weer niets in vergelijk met Dik.
Btw , 1303's nog iets geworden ? [afgelopen week]

Mijn opbouw  hoog;19mm scan-speak  ,  mid;13cm Mission , laag;21cm audax . Poly zwart.

groet , ElSon

Er is niet zoiets als "werkelijkheid",alleen perceptie.          Elipson en wat Sony spul

*

ElSon

• 361
« Reactie #56 Gepost op: 25 februari 2006, 22:05:40 »
hoi ,

Citaat
Ja,je moet er wel een krachtpatser voor gebruiken,dat is waar..maar bij mijn Elipsons zit nog een heel verhaal aan vast.
Heb ze nieuw gekocht,weet echt niet meer in welk jaar maar dat doet er ook niet toe,na een paar jaar weer verkocht aan m,n zwager en heb toen zelf de magnapan 1.2a dacht ik gekocht die ook prachtig klinkt hoor maar vreselijk moeilijk te plaatsen is,iig bij mij thuis,m,n kamer was niet al te groot en de speakers stonden zowat in het midden van de kamer.
M,n zwager had in die tijd de Elipsons aan m,n broer verkocht maar m,n broer had ze achter de bank staan..hij geeft niks om stereo.. en na een paar jaar weer verkocht aan een collega van ons op het werk.
Ik zelf had de magnepans weer verkocht en een paar celestion speakers gekocht met aparte subwoofer..type no. weet ik niet meer maar ze klonken prima,wel minder dan de magnepans..dat wel.
Later alles verkocht voor een dolby set..een nad voorversterker/tuner met aparte eindversterkers.
Maar ik ging verhuizen en heb alles weer weggedaan..story off my life..  en een goedkope philips dolby set gekocht en een b&o stereo set aan de muur.
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ben weer aan het verzamelen gegaan.
Een half jaar geleden zag ik die collega weer en vroeg hoe het was met de Elipsons,hij vertelde me dat ze stonden te vergaan op z,n zolder..z,n duifje vond ze veel te groot.
Nou dat was m,n kans natuurlijk   en vertelde hem dat ik ze wel op kom halen, dat is goed zei hij en verkocht ze aan mij voor 100€  niet slecht natuurlijk,en nou staan ze grandioos te spelen 

Leuk verhaal Bulldog . Het lijkt het wel toeval , maar dat is het niet .Sterke magneten die Elipsons . :)

Nogmaals , ElSon
Er is niet zoiets als "werkelijkheid",alleen perceptie.          Elipson en wat Sony spul

*

flierefluiter

• 19196
  • Rinse the kraut!
« Reactie #57 Gepost op: 25 februari 2006, 22:27:27 »
hoi ,

Citaat
Maar ik ging verhuizen en heb alles weer weggedaan..story off my life..  en een goedkope philips dolby set gekocht en een b&o stereo set aan de muur.
Nou dat was m,n kans natuurlijk   en vertelde hem dat ik ze wel op kom halen, dat is goed zei hij en verkocht ze aan mij voor 100€  niet slecht natuurlijk,en nou staan ze grandioos te spelen 

Leuk verhaal Bulldog . Het lijkt het wel toeval , maar dat is het niet .Sterke magneten die Elipsons . :)

Nogmaals , ElSon
;D ;D JA,weet waar je aan begint want je komt er nooit meer vanaf...nou er zijn ergere dingen. ;D

*

ElSon

• 361
« Reactie #58 Gepost op: 25 februari 2006, 22:48:27 »
Hoi,

Dat is toch een V fet Sony bak ?

ElSon
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2006, 22:50:38 door ElSon »

*

TANNOY

• 39604
« Reactie #59 Gepost op: 25 februari 2006, 22:51:55 »
Hoi,

Dat is toch een V fet Sony bak ?

ElSon
jep ik heb dezelfde!!