biwiring of niet...
« Gepost op: 8 november 2004, 17:32:43 »
Dag mensen hier nog even een vraag van een beginnedn audiofreak :D :D :D

KLinkt biwiring echt duuidelijk beter?? En kan het met mijn versterker? ( marantz pm7200) Of worde het vermogen dan minder? Want er zitten namelijk wel dubbele luidpsreker annsluitingen op...

Met vr gr Erik

Ohja men luidsprekers zijn van B en W: de dm603 s3.

*

tito

• 9639
Re: biwiring of niet...
« Reactie #1 Gepost op: 8 november 2004, 20:30:28 »
KLinkt biwiring echt duuidelijk beter?? En kan het met mijn versterker? ( marantz pm7200) Of worde het vermogen dan minder? Want er zitten namelijk wel dubbele luidpsreker annsluitingen op...

Dat kan, maar hoeft niet zo te zijn.
Tis maar je "beter" vind.
Gewoon `ns proberen.
Voor je versterker hoef je iig niet echt te vrezen.  :)

*

Wietze de Boer

• 284
  • Resistance is futile!
    • Facebook
« Reactie #2 Gepost op: 9 november 2004, 19:29:55 »
Het hangt ook af van het scheidingsfilter in je luidsprekers. Als je GEEN bi-wiring gebruikt, wordt het signaal gescheiden door het scheidingsfilter van je luidspreker. Als je WEL bi-wiring gebruikt, wordt het signaal gescheiden door je versterker. Het is maar net welk filter je beter/mooier vindt klinken. Aan jou dus de keuze.
Ik zou zeggen experimenteer eens wat, dan kom je er vanzelf achter wat je lekkerder vindt klinken.
Grace and peace,

Wietze
"Maar uw ogen zijn zalig omdat zij zien, en uw oren omdat zij horen." - Mattheus 13:16

*

Wietze de Boer

• 284
  • Resistance is futile!
    • Facebook
« Reactie #3 Gepost op: 9 november 2004, 23:24:58 »
No offence Cold Steel maar dat verhaal is complete onzin.

Het scheidingsfilter in de luidspreker blijft er verantwoordelijk voor dat de juiste frequenties bij de juiste driver aankomen. Daar heeft bi-wiring geen enkele invloed op.

Oh? Waar heeft bi-wiring dan wel invloed op? Het gaat toch om het gescheiden aansluiten van laag en mid/hoog?
Grace and peace,

Wietze
"Maar uw ogen zijn zalig omdat zij zien, en uw oren omdat zij horen." - Mattheus 13:16

*

Wietze de Boer

• 284
  • Resistance is futile!
    • Facebook
« Reactie #4 Gepost op: 10 november 2004, 12:52:21 »
Ah dit maakt het al een stuk duidelijker!
Toch heb ik bij mijn versterker (Sony STR-DB790QS) en speakers (Nubert Nubox 400) dat ik bi-wiring minder mooi vind klinken dan single wiring. Ik gebruik speakerkabels van VandenHul CS-122. Enig idee waar dat door kan komen? Ik bedoel niet zozeer mijn gehoor en/of smaak, maar kan er een technische oorzaak zijn?
Grace and peace,

Wietze

*

tito

• 9639
« Reactie #5 Gepost op: 10 november 2004, 19:40:45 »
Door biwire toe te passen kan `t gebeuren dat de onderlinge coordinatie tussen de speakerunits verstoort is vanwege `t feit dat er te veel verschil optreedt in `t signaal dat aangeboden wordt.
Dan is singlewire beter.
>> nadere toelichting <<
Ff lezen bij disadvantage:)

*

Tdo

• 10516
  • Smurf?!
« Reactie #6 Gepost op: 10 november 2004, 21:45:25 »
Laat maar even...
« Laatst bewerkt op: 10 november 2004, 21:46:56 door Tdo »

*

Gerald

• 268
« Reactie #7 Gepost op: 11 november 2004, 10:14:38 »
In dat artikel staat ;

One thing that happens when you biwire your loudspeakers is that the input of the high- and the low-pass filters are fed with different input signals

Klinkt leuk, klinkt zelfs aannemelijk maar is baarlijke nonsens ...

Het signaal dat op de beide sets aansluitklemmen wordt aangeboden is identiek hetzelfde. Waar zou dat dan anders geworden moeten zijn ? In de kabel tussen versterker en luidspreker ? Nee dus !

Dag Jan,

volgens mij bedoelde de site nu juist dat het aangeboden signaal naar de tweeters bestaat uit de bron (versterker), en daarnaast een 'hoogfrequent restsignaal' afkomstig uit het laagdoorlaatfilter (een residu van het signaal dat uit de versterker kwam).

One thing that happens when you biwire your loudspeakers is that the input of the high- and the low-pass filters are fed with different input signals

En dan is er dus altijd een signaalverschil, alleen met b-wire iets minder.

De vraag is dus eigenlijk: filtert een laagdoorlaatfilter het hoog afdoende om geen effect op het hoog te hebben (in combinatie met de uitgangsimpedantie van de versterker)?

*

audiofreak

• 164
  • je oren zijn je BESTE adviseurs !!!
    • freakaudio
« Reactie #8 Gepost op: 11 november 2004, 12:29:35 »
Beste Erikie,

Natuurlijk bi-wiren.In jouw geval zal het zeer zeker een geluidsverbetering geven.Gewoon alle ls-terminals gebruiken.
Speaker1 op de hoog/mid sectie zetten en speaker2 op de bass secties zetten en luisteren.
Je boxen zijn er geschikt voor met hun dubbele terminals (klemmen).
Ik heb ooit de Marantz PM-80 gehad en draaide met B&W 640-i en draaide gebi-wired !! Het was een verbetering t.o.v. single -wired.Het geluidsbeeld werd breder ,dieper,ruimtelijker,de bass werd strakker en de plaatsing duidelijker en afgebakener.
Dus ik zou zeggen DOEN !!
Met luiosterijke groet,
Audiofreak
je oren zijn je beste adviseurs

*

Bas vg

• 102
« Reactie #9 Gepost op: 17 november 2004, 20:37:31 »
ff een vraagje: als je bi-wired, doe je dan wel gewoon 2 kabels in 1 speaker terminal of niet??

mvg Bas

*

Tdo

• 10516
  • Smurf?!
« Reactie #10 Gepost op: 17 november 2004, 20:44:16 »
Wanneer je  wilt bi-wiren moeten je speakers twee paar aansluitingen hebben; 1 paar voor het hoog, en 1 paar voor het laag...

Groet,
Tdo

*

Bas vg

• 102
« Reactie #11 Gepost op: 17 november 2004, 20:52:20 »
ja ow, sorry ik bedoelde de aansluiting op de versterker,

mvg Bas

*

hylke

• *
  • 42
« Reactie #12 Gepost op: 9 maart 2005, 17:43:31 »
Volgens mij is het hele idee van biwiring dat je de woofers en tweeters/middentoners apart aanstuurt. Wanneer namelijk woofers veel "zal het maar even POWER noemen" nodig hebben vanwege veel en/of hard laag dan slurpen ze nog al wat POWER weg. Waardoor er minder overblijft voor hoog/midden (op zich niet altijd k*t) maar t lijkt mij nergens goed voor dat er schommelingen zijn en dat dit ook zeker de geluidskwaliteit niet ten goed komt.

bij voorbaat mijn verontschuldigingen voor het "begrip" POWER heb geen idee hoe ik het moet noemen en om nou te gaan gokken.... nee dan verzin ik zelf wel wat:P
(\ /)
                                                  (O.o)
                                                  (> <)

*

Nicolas

• 18337
  • Last night a DC saved my life with a song
« Reactie #13 Gepost op: 6 april 2005, 21:29:49 »
Ik heb zelf gebiwired op een versterker die maar 1 set speakeruitgangen heeft, dus bij mij bestaat de kwestie niet, maar:

ik heb al gehoord dat je bij biwiren best maar 1 set speakeruitgangen van je versterker gebruikt.  Audiofreak leek het tegendeel voor te stellen (het was me niet helemaal duidelijk).

Toelichtingen?
The more ambitious home installation
"There is a light that never goes out" - Lancia Dashboard

« Reactie #14 Gepost op: 6 april 2005, 21:34:28 »
Beste Nicolas, welkom nog hier :)

Ook al heeft je Amp 2 uitgangen per kanaal, in de amp komen ze toch weer bij elkaar.
Dus ik zie zelf het verschil niet, of ze nou samen geknoopt zitten achter de amp of in de amp ???
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.