*

BigJohn

• 2470
  • Hé..?!
Re: kabels
« Reactie #15 Gepost op: 8 december 2006, 18:22:35 »
Heel lang geleden (ja ja, ik ben al uit 1966...) kwam Van Den Hul met de "Thunderline" op de markt.
Een verkoper hier in de buurt had Van Den Hul in het programma zitten, en wij wilden nu wel eens weten of het nut had, zo'n dure(?!) "interlink".
We hebben hem samen uitgeprobeerd tegen een standaard draadje dat toendertijd bij een Denon DCD 900 (dacht ik...) geleverd werd, het bekende dunne zwarte draadje.
Na heel veel blind testen kwam werkelijk iedere keer het standaard draadje naar voren als meest plezierig om naar te luisteren, dus als beste.
Ondanks alle argumenten van de liefhebbers van de duurdere kabeltjes (ja, die waren er toen ook al!) die beweerden dat blind testen niet werken, en dat bepaalde app. de verschillen niet kan laten horen, hebben wij toen de Van Den Hul maar omgedoopt tot "Blunderline"...
Ik kies zelf voor mechanisch mooie/goede kabels, dus met fatsoenlijke dikke kabel en fatsoenlijke stekkers gemonteerd.
Voor luidsprekerkabel kies ik graag een wat dikkere, 4kwadraaad ofzo, en dan het liefst puur koper.
Ik gebruik nu een verzilverde, en als ik er dan al iets over moet zeggen, is het dat het koper in het hoog af en toe een beetje zit te klooien, maar dan ben ik wel al aan het muggenziften.
Ik ben van mening dat de waarheid zoals zo vaak wel ergens in het midden zal liggen, maar ben zelf er van overtuigd als je kabeltjes samen meer kosten dan de rest van de installatie in totaal (echt waar bij sommige mensen!), je een oor hebt laten aannaaien...
Ieder het zijne zou ik zo zeggen... ;D
One never needs their humor as much as when they argue with a fool.

*

lucdm

• *
  • 30
« Reactie #16 Gepost op: 8 december 2006, 22:43:35 »
De poster heeft een AVR135 en dat is GOED spul....

Koop goede kabel van maximaal 100 euro en je zal en een goed geluid krijgen en je niet afgezet voelen.

De AVR is dat zeker waard.

Luc

*

Marantzfreak

« Reactie #17 Gepost op: 17 december 2006, 10:39:14 »
Ik ken de genoemde aparatuur niet dus kan niet zegen of het verschil groot gaat zijn ... materiaal van de kabel (legeringen) hebben invloed op de klank , op een goeie set is dat hoorbaar (als je over een goed gehoor beschikt) 10% van je setprijs aan kabels geven om de set aan te sluiten is meestal een goeie zaak , meer is  dikwijls zonde van de kabels , minder is dikwijls zonde van de toestellen ...

Eerst effe je basics hier doen (of Googlen  ;D ) en dan verder:

http://www.breem.nl/

Ik geloof dat we niet al te veel waarde aan het oordeel van www.breem.nl moeten hechten. Deze heer denkt ook dat het geen nut heeft om LP's te demagnetiseren omdat deze niet statisch "kunnen" worden.
Houd maar eens een veldsterktemeter bij een LP die uit een niet antistatische hoes gehaald is. Wat denken we dat er met een gevoelig element gebeurt als we die plaat gaan draaien.......

*

art

• 8814
« Reactie #18 Gepost op: 17 december 2006, 11:02:42 »

Ik geloof dat we niet al te veel waarde aan het oordeel van www.breem.nl moeten hechten. Deze heer denkt ook dat het geen nut heeft om LP's te demagnetiseren omdat deze niet statisch "kunnen" worden.
Houd maar eens een veldsterktemeter bij een LP die uit een niet antistatische hoes gehaald is. Wat denken we dat er met een gevoelig element gebeurt als we die plaat gaan draaien.......

Voordat je je een oordeel aanmatigd is het misschien handig om even te leren wat het verschil is tussen een magnetisch veld en een electrisch veld .....  ;D

« Reactie #19 Gepost op: 17 december 2006, 11:03:26 »
Statisch kunnen ze echt wel worden, maar magnetisch niet zal je bedoelen ;)
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

*

Satch

• 9806
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
« Reactie #20 Gepost op: 17 december 2006, 11:13:44 »
Breem is wel erg dogmatisch op sommige gebieden, maar het is een goed onderlegde ouderwetse (in de goede zin van het woord) ingenieur. Ik ben het geloof ik eens met 95 procent van wat hij stelt op zijn site. En ik kan me verder alleen maar bij Art aansluiten. Juist voor dergelijke verwarring (statische elektriciteit vs magnetisme) is de site van Breem een goede informatiebron.

*

TANNOY

• 39604
« Reactie #21 Gepost op: 17 december 2006, 11:15:52 »
Breem is wel erg dogmatisch op sommige gebieden, maar het is een goed onderlegde ouderwetse (in de goede zin van het woord) ingenieur. Ik ben het geloof ik eens met 95 procent van wat hij stelt op zijn site. En ik kan me verder alleen maar bij Art aansluiten. Juist voor dergelijke verwarring (statische elektriciteit vs magnetisme) is de site van Breem een goede informatiebron.

Citaat
dogmatisch

heey geleerde,graag jip en janneke taal! ;D ;D ;D ;) ;)

*

art

• 8814
« Reactie #22 Gepost op: 17 december 2006, 11:25:40 »

Citaat
dogmatisch

Dogmatisch  = alleen doen wat je hond zegt .......
Moeilijk te begrijpen voor konijnenliefhebbers.  :laugh: :laugh:

*

TANNOY

• 39604
« Reactie #23 Gepost op: 17 december 2006, 11:30:53 »

Citaat
dogmatisch

ik ben beide ! wat nu?? ??? ;D

*

art

• 8814
« Reactie #24 Gepost op: 17 december 2006, 12:17:57 »

Citaat
dogmatisch

Hond in de pot  ???     ;D

*

TANNOY

• 39604
« Reactie #25 Gepost op: 17 december 2006, 12:29:20 »

Citaat
dogmatisch

Hond in de pot  ???     ;D
;D ;D

*

Marantzfreak

« Reactie #26 Gepost op: 21 december 2006, 12:46:05 »

Voordat je je een oordeel aanmatigd is het misschien handig om even te leren wat het verschil is tussen een magnetisch veld en een electrisch veld .....  ;D

Er zit inderdaad een groot verschil tussen een magnetisch en electrisch veld maar dat neemt niet weg dat het wel nut heeft een LP te demanetiseren. Een statische electrisiteit werkt als een magneet en als je dit weghaalt van je LP zal je element heel anders reageren.
Volgens de Breem site is dit kwats.

*

art

• 8814
« Reactie #27 Gepost op: 21 december 2006, 13:31:19 »

Er zit inderdaad een groot verschil tussen een magnetisch en electrisch veld maar dat neemt niet weg dat het wel nut heeft een LP te demanetiseren. Een statische electrisiteit werkt als een magneet en als je dit weghaalt van je LP zal je element heel anders reageren.

Tsjee, het lijkt wel of je niet goed hebt opgelet op het LO.   ;D

*

Sterremuur

• 12505
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Sterremuur
« Reactie #28 Gepost op: 21 december 2006, 14:12:34 »

"Werkt als een magneet" is overdrachtelijke beeldspraak.
Statische electriciteit trekt stof aan "zoals" een magneet ijzervijlsel aantrekt.
Daarmee is een LP natuurlijk geen "magneet" geworden.
Een magneet trekt overigens ook geen stof aan.
Tapedecks?? Kijk ook eens op http://www.tapedeckforum.nl

*

Celica TA40

• 26589
  • Passione celeste
    • Mijn setbeschrijving (altijd achterhaald)
« Reactie #29 Gepost op: 21 december 2006, 14:25:04 »
Het demagnetiseren van ee LP zal niet lukken.
Er zit zo weinig magnetiseerbaar metaal in... ::)
Akai: GX-635D, GX-620, GX-630DB, GX-265D, GX-230D, GX-210D, 1721W, 1710W, 1710L
Yamaha A-S301, CDX-993/Technics SL-P555, RS-T80R/Pioneer F-550RDS, PL-12D, PD-S06/Denon DA-500/Sony PS-X555ES, PS-434, HA-50/NAD PP-2/Sennheiser HD545 Reference/Impulse 34
Bekabeling: AudioBS en Ixos