*

Jan

• *
  • 3
Visaton atlas DSM
« Gepost op: 30 november 2004, 03:35:40 »
Beste,

De visaton's van audiofreak zijn hier terrecht gekomen.
Zelf had ik vele jaren terug heel wat in occasie "hardware"
geinvesteerd, echter een goede speaker had ik nog niet.
Zelf droomde ik van een Kef 104/2 of een 107 type. 
Door de jaren heen zijn zowat alle speakers stuk gespeeld,
behalve de JBL disco 100 die het nog steeds 100% doen.

De visatons zijn op zijn zachts uitgedrukt visueel erg impresionant.
Heb inmiddels al vele uren versleten aan het "herbekabelen" van het
binnenwerk.  Verder heb ik plots wat investeringen gedaan en misschien een oude hobby herontdekt. 

Helaas heeft mijn Technics SEA-3 het jaren geleden begeven, maar heb hem ter herstelling binnengedaan.  Heb die atlassen aan verschillende versterkers gehangen, waaronder een quad 405, , een yamaha DSP A1000, Technics SUV 6, later zal ook nog de JVC RX 1050 volgen.

heb de DOME's en de tweeters "hersteld" gekregen, al kan je dat moeilijk zo noemen als je ze ziet (zitten vol deuken), maar er komt terug geluid uit.

Toch is er nog het een en het ander fout en dat zit'm in de filters, maar later daarover mogelijk meer. 

Het geluid is echt wel wennen, en nog geen klein beetje.  Overigens had ik nog filters + een speakerset van een KEF 105 liggen.  Deze zijn netjes in een kastje gebouwd volgens bouwplan.  Nooit had ik deze aangesloten en zijn nooit "afgeraakt" tot ik de atlas in mijn woonkamer staan had.  De "monsters" staan netjes naast de disco 100 opgesteld.  Alhoewel de Atlas een strak basje heeft (MAAR GEEN VOLUME) is het al bij al een leuke combinatie ;-)

heb er inmiddels al veel plezier aan beleefd, maar zal waarschijnlijk nog modifieren en wat gaan experimenteren. 

Wat ik erg raar vind is dat ik ondanks alles niet meer kan tippen aan de maximale geluidsdruk welke ik vroeger wel aankon.  Daartegenover staat een geluid dat niet meer hoornachtig klinkt.  Echt wel dag en nacht verschil
dat had ik niet voor mogelijk gehouden. 

Jan

« Laatst bewerkt op: 30 november 2004, 12:51:31 door Jan »

Re: Visaton atlas DSM
« Reactie #1 Gepost op: 30 november 2004, 04:27:56 »
Daar heb ik altyd eens van gedroomd die Atlassen van visaton eens te kunnen beluisteren

*

muziekfreak

« Reactie #2 Gepost op: 30 november 2004, 17:10:53 »
Jan das mijn speaker geweest die jij hebt nu volgens mij...heb je opgehaalt in den bosch bij mijn maat volgens mij  ::)

*

Jan

• *
  • 3
« Reactie #3 Gepost op: 30 november 2004, 19:08:48 »
yep that's the one

Jan

*

muziekfreak

« Reactie #4 Gepost op: 30 november 2004, 21:14:32 »
Flink endje gereden met die joekels...nu hopen dat ze lekker gaan klinken bij je [tip voor meer bass dempings materiaal eruit halen] en eventueel als het tebveel van het goede word elke keer een basreflex dichtstoppen met dempingswol werkt prima

« Reactie #5 Gepost op: 1 december 2004, 11:38:16 »
Beste Jan,

Je kunt de ingedeukte titaniumdomes van de tweeters en middentoners nooit meer goed krijgen, helaas.
Maar er zijn wel vervangingsdomes te koop.
Voor DSM 25 FFL is dat art. nr. 1157, en voor DSM50FFL is 't art. nr. 1165.

Je kunt ook van de nood een deugd maken, door de DSM50FFL niet een nieuwe titaniumdome te geven, maar een nieuwe textieldome.
Dat type (art. nr. 1180) is eigenlijk bestemd voor middentoner G50FFL, maar past ook in de DSM.
Veel mensen geven de voorkeur aan de textieldome: die heeft niet zo'n schel en hard timbre.

Ook voor de tweeter DSM25FFL zijn vervangingsdomes te koop (art. nr. 1157), maar vermoedelijk kun je voor hetzelfde geld een paar nieuwe, betere dometweeters kopen.

*

Jan

• *
  • 3
« Reactie #6 Gepost op: 1 december 2004, 13:08:57 »
Het vervangen van de domes zal allicht doorgaan, echter kan het nog een tijdje duren.  allesinds bedankt voor het advies.  Wat ik me wel afvraag is dat ik vermoed dat rond de spoel, een soort kleeverige vloeistof bevind.
Dit zou ferrofloud kunnen zijn, en kan mogelijk een beter geleiding van de warmte (koeling dus) geven.

Weet iemand daar meer over?

Jan

« Reactie #7 Gepost op: 1 december 2004, 15:19:06 »
Ja Jan, dat is ferrofluid. Zorgt voor betere koeling, voor een betere lineariteit van het magnetisch veld, voor een betere centrering van de spreekspoel in de spleet, voor resonantiedemping, en wie weet voor wat nog meer allemaal. En volgens sommigen die het niet weten kunnen, zorgt het er ook voor dat de unit "trager" wordt. Maar dat is kletskoek.
Elke keer wanneer je een doompje vervangt, gaat er wat ferrofluid verloren. Dat blijft aan de spreekspoel van de oude dome hangen. Jammer. Je kunt proberen dat er van af te vegen en in de spleet terug te duwen, alvorens de nieuwe dome met schone spreekspoel te plaatsen.

*

turbomarco

« Reactie #8 Gepost op: 1 december 2004, 15:49:39 »
Mischien zijn de DMS 15AW een mooie vervanger voor de DSM50FFL ,dit zijn oude maar zeer goede texdome's die wellicht een vervanging zouden kunnen zijn.

Ik heb deze nog liggen  ;),en voor een aardig prijsje mogen die wel weg 8)

greetz Marco

*

muziekfreak

« Reactie #9 Gepost op: 1 december 2004, 17:09:23 »
Beste Jan,

Je kunt de ingedeukte titaniumdomes van de tweeters en middentoners nooit meer goed krijgen, helaas.
Maar er zijn wel vervangingsdomes te koop.
Voor DSM 25 FFL is dat art. nr. 1157, en voor DSM50FFL is 't art. nr. 1165.

Je kunt ook van de nood een deugd maken, door de DSM50FFL niet een nieuwe titaniumdome te geven, maar een nieuwe textieldome.
Dat type (art. nr. 1180) is eigenlijk bestemd voor middentoner G50FFL, maar past ook in de DSM.
Veel mensen geven de voorkeur aan de textieldome: die heeft niet zo'n schel en hard timbre.

Ook voor de tweeter DSM25FFL zijn vervangingsdomes te koop (art. nr. 1157), maar vermoedelijk kun je voor hetzelfde geld een paar nieuwe, betere dometweeters kopen.

Helemaal correct ::)