*

turbomarco

Re: Marantz PM 7200 (KI)
« Reactie #15 Gepost op: 2 december 2004, 22:54:02 »
Ik zal je snel uit de droom helpen want de versterkers van vandaag de dag klinken vooral in het midden segment waardeloos.
De reakties van de hr Marantz worden nu onderhand wel heel voorspelbaar en in mijn ogen ook steeds ongeloofwaardiger,om zon uitspraak te doen moet je immers alle versterkers uit het middensegmet beluisterd hebben ::) en dat is een feit!

Mijn advies aan de topicstarter is daarom ook de meest wijze namelijk ga eerst luisteren wat er geboden word en dan oordelen. 8)

greetz Marco
Hier blijf ik bij en de rest mag van mij gestolen worden 8)

Beste Marantz als je hier verder over wilt discusieren dan maken wij desnoods een afspraak om met elkaar eens nader kennis te maken en oud met nieuw in een vergelijkbaar prijssegment het kunnen van div verstekers te laten horen al dan niet onder het genot van een verfrissend drankje wat de geest helder maakt,als je er zo over denkt als ik wat dit laatste betrefd dan ben je van harte welkom.

greetz Marco

« Reactie #16 Gepost op: 3 december 2004, 00:23:12 »
Blijkbaar heb ik je nieuwsgierigheid gewekt  ???
Ik durf deze uitdaging wel aan hoor, geen enkel probleem  ;D ;D ;D

Alleen heb ik geen instappertje meer in mijn bestand.

Is er iemand met een modelletje 1090 of 1152dc?
1120 is ook prima.

Ik heb alleen voor/eind combinaties en dat doe ik je maar niet aan  ;)

Marantz model SC-7 pre-amplifier (Esotec series)
Marantz model SM-7 power-amplifier (Esotec series)
Marantz model ST -7 tuner (Esotec series)
Marantz model 5030B deck
Marantz model 6200 TT
Zelfbouw speakers
Onkyo Integra CD-speler

« Reactie #17 Gepost op: 3 december 2004, 00:46:57 »
Als laatste wil ik er nog even aan toevoegen dat ik totaal niet bevooroordeeld ben Heer Turbo.

Ik sta er juist altijd voor open als er weer eens iemand met een versterker aan komt zetten.

Marantz model 5030B deck
Marantz model 6200 TT
Zelfbouw speakers
Onkyo Integra CD-speler

« Reactie #18 Gepost op: 3 december 2004, 00:50:47 »
Er bloeit wat moois tussen Marco en Marantz ;D

Zo jongens en nu weer terug on topic ;)
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

*

JRN

• *
  • 26
« Reactie #19 Gepost op: 3 december 2004, 10:22:56 »
Heren,

Ik waardeer jullie enthousiaste bijdrage en maak uit jullie discussie op dat luisteren erg belangrijk is, maar voordat ik wat verschillende versterkers met elkaar ga vergelijken wilde ik mezelf eerst laten overtuigen door de specs. Dus graag een wat meer technisch onderbouwd antwoord!!!

Heel kort door de bocht: kan de Pm 7200 (al dan niet met ringkerntrafo=KI) voldoende stroom leveren om met impedanties van 3 ohm overweg te kunnen?

Jrn
Marantz PM7200, CD7300 (VDH D-102), ST6000 (Oehlbach NF2), Sony DVP-NS305  (VDH Bay C5)

Zelfbouwluidsprekers: Eltax polyprop. mid en dubbelbass, silkdome; Intertechnik filtercomp.; 30-40mm gelaagd MDF; bracing om de 20 cm; gesloten systeem; verzilverde bi+bu bekabeling; schapenwol; spikes.

*

turbomarco

« Reactie #20 Gepost op: 3 december 2004, 12:50:40 »
Speakers met een dip van 3ohm bij 200hz zal echt geen probleem zijn voor de PM7200 KI :)

Staar je niet blind op specs want deze zeggen echt niet zo heel veel  ;)
Ga af op je gehoor en je weet dan heel snel of een versterker geschikt is voor jouw speakers.

greetz Marco

« Reactie #21 Gepost op: 3 december 2004, 13:06:32 »
Ik ben het nu met je eens Turbo want spec's zeggen inderdaad geen drol.

Waarom zou je zo graag een verdubbeling van het vermogen zien wanneer het ohmage halveerd?
Denk je nu werkelijk dat je dat hoort?
Het is eigenlijk hetzelfde wanneer je 2 versterkers naast elkaar zet waarvan de ene 160 watt continu kan leveren en de ander 200.
WPC welteverstaan.
Een dip van 3 ohm lijkt mij geen probleem.
Buizen versterkers vervormen harmonisch meer dan transistor maar ze klinken ook mooier, tenminste in een hoop gevallen.
Het handigste zou zijn wanneer je echt niets over het hoofd wil zien dat je je eigen speakers meeneemt naar een zaak waar ze genoeg keus hebben en daar naar alle voor jou interessante versterkers aanhangt.

Heb je vlakdraad spoelen en MKP toegepast in je luidsprekers?
Marantz model 5030B deck
Marantz model 6200 TT
Zelfbouw speakers
Onkyo Integra CD-speler

*

JRN

• *
  • 26
« Reactie #22 Gepost op: 3 december 2004, 13:49:12 »
Sterk vereenvoudigd heb ik in het laag 4 ohm, midden 8 ohm en hoog 12 ohm aan weerstand. (Da's natuurlijk nominaal en los van de resonantiepieken waarbij de impedanties fors oplopen, maar 't gaat even om het voorbeeld)

Nou heb ik even jullie hulp nodig, want hier houdt m'n kennis van elektronica me een beetje tegen: voor mijn gevoel zou de tonale balans tussen de speakers worden verstoord als de versterker bv aan de tweeter van "12" ohm 20 watt zou kunnen leveren, terwijl hij bij het midden niet de 30 watt haalt en bij de basspeakers zeker niet de 60 watt die een theoretische versterker zou moeten kunnen leveren. Oftewel ik twijfel of m'n bas niet heel dun zou worden als ik een versterker zou toepassen die niet bij elke benodigde impedantie evenveel stroom kan leveren.

Weten jullie hoe dat precies zit?

Oja Marantz: weet ff niet wat je bedoeld met vlakdraad spoelen, maar heb idd wel MKP toegepast van Speaker&co. (fraai!!!)

Beetje uit de hand gelopen lowbudgetprojectje die speakers van mij. 'k wilde een collega van mij met 2 van die 801 koelkasten laten zien dat je ook een slanke kast kon maken die net zo goed klinkt (oftewel hij klinkt eigenlijk nergens naar, compleet dood en staande-golf-arm!!!)

Hij (en vooral zijn vrouw!!!) was erg onder de indruk.

Ze zijn nu zo aardig dat ik m'n elektronica wil upgraden, daarna ga ik weer met het filter aan de slag. 'k was van plan tritec-spoelen te nemen ipv die luchtspoelen (kleintjes: 640 hz aan 4ohm en nog eentje voor het 12db hoog) die er nu inzitten, maar wat zijn die vlakspoelen precies?

Marantz PM7200, CD7300 (VDH D-102), ST6000 (Oehlbach NF2), Sony DVP-NS305  (VDH Bay C5)

Zelfbouwluidsprekers: Eltax polyprop. mid en dubbelbass, silkdome; Intertechnik filtercomp.; 30-40mm gelaagd MDF; bracing om de 20 cm; gesloten systeem; verzilverde bi+bu bekabeling; schapenwol; spikes.

*

turbomarco

« Reactie #23 Gepost op: 3 december 2004, 14:27:47 »
Die wattage's zeggen helemaal geen ruk eigenlijk,wat doe je dan met een 20watt versterkertje die volgens jouw redenatie van verdeling over de speakers gaat ???

Ik heb zelf lang geleden een Cyrus One 2x25watt versterkertje gehad en die klonk vooral in het laag eerder aangedikt dan dunnetjes.
Het sleutelwoord is MATCHEN 8)
Zoek een versterker die klankmatig bij je speakers past en dan heb je ook geen boodschap aan specs.
Meer kan ik je in ieder geval niet wijsmaken.

veel succes!

greetz Marco

« Reactie #24 Gepost op: 3 december 2004, 14:42:34 »
Ik zou graag willen weten wie het filter ontworpen heeft want ik denk dat het em daar in zit.
Heb je rekening gehouden met de parameters en de resonantie frequentie?
Nu ben ik geen expert in filter systemen maar als je kantelpunten niet goed zijn berekend en er is weinig rekening gehouden met de parameters van de losse units dan heb je een probleem.

Je moet er natuurlijk voor zorgen dat het impedantie verloop zo vlak mogelijk is.

Succes
Marantz model 5030B deck
Marantz model 6200 TT
Zelfbouw speakers
Onkyo Integra CD-speler

*

JRN

• *
  • 26
« Reactie #25 Gepost op: 3 december 2004, 15:49:27 »
Nou mag ik mezelf een geoefende gebruiker noemen...  ;)

Omdat voor een filter de impedantie een factor is die lineair in de berekening meegenomen wordt (een bepaalde spoel filtert bij 8 ohm vanaf 1200 hz en en bij 4 ohm vanaf 600 hz), is het wel zo handig dat in het te filteren gebied de impedantie constant blijft.

In het meest gunstige geval beinvloed je alleen de steilheid van het filter, maar in het slechtste geval vindt er geen enkele filtering meer plaats.

Dus bij het afstemmen van de speakers op elkaar speelt die factor voor het filterontwerp zeker mee. Soms is het noodzakelijk om een impedantie-correctie-netwerkje er tussen te zetten, omdat bv. de middentoner op z'n hoogst weer te geven frequentie plotseling sterk stijgt in impedantie. Zonder dat correctiefilter kun je hem dan niet hoog affilteren.

Bij mij heb ik dat opgelost door hem vrij uit te laten spelen en de tweeter pas te laten beginnen waar de middentoner uit zichzelf "ophoudt". De speaker is van PP en dat materiaal heeft geen rare resonantiecurve aan het einde van z'n bereik. Zonder al die extra spoelen, condensatoren en weerstanden klinkt het midden wel iets minder verfijnd, maar veel opener.

Maar ff on-topic: 'k ga even zoeken waar dat gevoel van mij precies vandaan komt. Zodra ik wat heb gevonden post ik het wel weer ff.

Bedankt voor jullie reacties!!!

*

Celica TA40

• 26589
  • Passione celeste
    • Mijn setbeschrijving (altijd achterhaald)
« Reactie #26 Gepost op: 3 december 2004, 16:01:08 »
Ik heb de discussie met belangstelling gevolgd; met name het off-topic gedeelte over versterkers ....  8).
Ik durf het aan om mijn H/K PM665Vxi aan te prijzen  ;D. Marantz weet wel welke ik bedoel  ;).
Vele van die "oude" H/Ks konden impedanties van minder dan 2 Ohm met (letterlijk) spelend gemak aan; en die van mij kan desgevraagd zo'n 80 Ampère stroom leveren. Wie z'n luidsprekers eens op de H/K wil aansluiten, is van harte welkom (wel eerst spek-en-ei eten, want ik woon 3-hoog zonder lift  ;D ); misschien kunnen we ook eens bij Marantz (zit ietwat "centraler") een dergelijke luistersessie houden? Marantz?
Akai: GX-635D, GX-620, GX-630DB, GX-265D, GX-230D, GX-210D, 1721W, 1710W, 1710L
Yamaha A-S301, CDX-993/Technics SL-P555, RS-T80R/Pioneer F-550RDS, PL-12D, PD-S06/Denon DA-500/Sony PS-X555ES, PS-434, HA-50/NAD PP-2/Sennheiser HD545 Reference/Impulse 34
Bekabeling: AudioBS en Ixos

« Reactie #27 Gepost op: 3 december 2004, 16:06:01 »
Jij bent altijd van harte welkom Celica  ;)
Maar bedenk wel dat ik niet voor iedereen open huis houd.
Marantz model 5030B deck
Marantz model 6200 TT
Zelfbouw speakers
Onkyo Integra CD-speler

*

Celica TA40

• 26589
  • Passione celeste
    • Mijn setbeschrijving (altijd achterhaald)
« Reactie #28 Gepost op: 3 december 2004, 16:14:01 »
Jij bent altijd van harte welkom Celica ;)
Maar bedenk wel dat ik niet voor iedereen open huis houd.

"Open huis voor iedereen" was ook niet bedoeld; "select gezelschap" is de term die prima van toepassing zou zijn ;).
Akai: GX-635D, GX-620, GX-630DB, GX-265D, GX-230D, GX-210D, 1721W, 1710W, 1710L
Yamaha A-S301, CDX-993/Technics SL-P555, RS-T80R/Pioneer F-550RDS, PL-12D, PD-S06/Denon DA-500/Sony PS-X555ES, PS-434, HA-50/NAD PP-2/Sennheiser HD545 Reference/Impulse 34
Bekabeling: AudioBS en Ixos

*

turbomarco

« Reactie #29 Gepost op: 3 december 2004, 16:15:15 »
Ik heb de discussie met belangstelling gevolgd; met name het off-topic gedeelte over versterkers ....  8).
Ik durf het aan om mijn H/K PM665Vxi aan te prijzen  ;D. Marantz weet wel welke ik bedoel  ;).
Vele van die "oude" H/Ks konden impedanties van minder dan 2 Ohm met (letterlijk) spelend gemak aan; en die van mij kan desgevraagd zo'n 80 Ampère stroom leveren. Wie z'n luidsprekers eens op de H/K wil aansluiten, is van harte welkom (wel eerst spek-en-ei eten, want ik woon 3-hoog zonder lift  ;D ); misschien kunnen we ook eens bij Marantz (zit ietwat "centraler") een dergelijke luistersessie houden? Marantz?
Een minder oude H/K heeft ook geen enkel probleem met minder dan 2ohm impedanties,bv H/K1400 die echt op zn sodemieter gekregen heeft door 2x40hm  Pyle subs paralel aan te sluiten met 4ohm's JK optima speakers ;),je krijgt dan een nominale impedantie van 2ohm met dipjes van 0,5ohm!!
Maar dat is ook maar een relatief gegeven want wat moet je met een hele stabiele versterker die minder goed(in mijn geval dan) in het gehoor ligt?