*

muziekfreak

Recensie: Quad ESL 57
« Gepost op: 19 februari 2007, 10:14:00 »
Voorwoord

Het was een druk weekend voor Muziekfreak, weinig forums gezien eigelijk. En best wel bezig geweest met weer leuke mensen op mijn nederig vloertje. Afgelopen zaterdag heb ik Johan Zwiekhorst op de vloer gehad. De man die in belgie nogal wat aan artikelen op zijn naam heeft staan en schrijft voor Diskidee. 

Een bijzondere man en tevens een leerzame dag bleek dat tezijn. Toch keek ik stiekem uit naar deze zondag. Mulchanor belde en msnde me om een leuk speakersetje die bij de meeste wel een belletje doet rinkelen tetesten en mijn mening erover tegeven. Bijdeze geniet van de mooie woorden en leuke fotos.

De looks

Ik heb quad altijd aan de behoorlijk lelijke kant gevonden, met zijn 85cm hoogte en 85cm breedte is het niet bepaald een design item. Wat de lelijkheid van deze speakerset enigzins drukte was dat ze waren voorzien van zwarte roosters. Ipv de poepbruin gekleurde die ik na mijn weten weleens op foto heb gezien. Op de foto best wel ironisch gezien Mulchanor mijn favo belg is, hebben we deze quads opgehoogd met een verzameling dikke suske en wiskes.

Het geluid

Bijzonder!! Dit is mijn eerste aanvaring met Quad op mijn eigen set en in eigen huis. Deze esl57 dient wel opgehoogd teworden. Ze zijn bijzonder kritisch met plaatsen, Als je opstaat is ineens je geluidsbeeld volledig verdwenen! Endus hebben mijn speakers die avond in de hoek van de kamer gestaan en de quad domineerde mijn ruimte.

Op de sweetspot zittend en alleen aangesloten op de Dynaco st80 buis. In een woord ongehoord wat een hard en vol laag geluid kwamen eruit de quads. Ik heb weleens verhalen gehoord dat quad vrijwel geen laag geeft. Je mist wel een paar grondtonen ivm met mijn eigen speakers. Maar zeer zeker niet veel! Nu is mijn ruimte ook niet al tegroot dus dat kan een grote rol hebben meegespeelt.

We hebben ze ook aangestuurt met 2x15w met de gebalanceerde Geloso blokken. En dat ging tegen ons verwachtingen in verbazingwekkend goed! Pas op een een xtreem hoog volume trekken mijn monos de quad niet meer.

Het midden en hoog gebied, is echt iets om naar huis teschrijven. Wat een power zit erin die quads! Daar stond ik nog het meest verbaast van, vooral op het middengebied dat er zo prominent uitkomt. Heeft mij meerderemalen best doen verbazen. Ik heb dit een magnepan niet horen doen bij mij destijds.

Anyways het zijn dan ook grote vliezen 85x85 is niet echt gering mijn ruimte was zo verzadigd met geluid.

Conclusie

Voor de kenners, is dit geen onbekende speaker. Het zijn echt oldies de 57 kan goed een goede 25 a zelfs 30jr jong zijn. Niettemin wat een apart geluid, je staat op weg is je geluid. M.a.w. het is even spelen met het plaatsen van deze speakers. Ophogen is ook een must op de grond bonken ze als een gek en mis je midden hoog (dat moet echt op oorhoogte zitten)

Nadeel ik vind ze wel teduur gezien de leeftijd en 1000euro deset vind ik best aan de prijs. Maar ik kan me wel indenken dat er veel aanhangers zijn van deze lelijke monsters. Want klinken dat doen ze echt fantastisch. Heerlijk snel, van de esl ohm dippen heb ik weinig last van gehad gezien ik de 2x40watter en 2x15watter erop heb gehad zonder problemen.

Was weer een lange en leuke avond vol luisterplezier. Tot de volgende maar weer...
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2007, 10:17:21 door Muziekfreak »

*

Satch

• 9850
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
Re: Recensie: Quad ESL 57
« Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2007, 10:23:20 »
De Quads blijven een klassieker. Nadeel van elektrostaten is dat ze nu eenmaal onderhoud nodig hebben, in dat opzicht zijn magnetostaten makkelijker. En een beetje ruimte om zich heen hebben de Quads wel nodig. Ze zijn inderdaad niet zo kritisch als het gaat om versterkers: beetje stabiel bij voorkeur, maar enorme vermogens zijn niet nodig. En wat je schrijft over het stereobeeld dat verdwijnt als je opstaat: dat komt me zeer bekend voor. Blijkbaar een nadeel van vliezen....
Ik begrijp overigens dat je niet van plan bent zelf een paar te scoren? Op één van de bekende sites zag ik een paartje staan voor 850 euro, in het wit...  ;)

*

muziekfreak

« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2007, 11:08:39 »
Omdat ik mijn Driades beter vind spelen... thats the why not... ;)
Niettemin verassend speakertje dat is iig een ding wat zeker is.

ik zei tegen mulchanor die zelf met Sonus faber draait (zie andere recensie) dat 1000 domweg teveel is. Ze zijn was mij ook allang bkekend een stuk onderhoudsgevoeliger als magnetostaten.

Dat komt trouwens omdat esl's gebruik maken van hoogspanning, dat trekt stof aan als een magneet. Mulchanor is ook een roker net als ik (jaja ook lekker jointje op zijn tijd)

Dusja...ik vind 750 meer een prijs die acceptabel is zegmaar gezien leeftijd enz. Ook even in acht houdend zijn ze gereviseerd enz. 
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2007, 11:17:51 door Muziekfreak »

*

Bert

• 15207
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2007, 11:52:20 »
Mooi geschreven Muziekfreak .
Ik hoop deze Quad ESL ook nog eens tegen het lijf aan te lopen .
Bij Quad aparatuur is het altijd van , je vind het lelijk of je vind het mooi een tussenweg is er meestal niet .

*

Vansloneker

• 153
  • weg
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2007, 13:26:10 »
De Quad "Quality Unit Amplified Domestic" ESL-57 is geïntroduceerd in 1957 en 25 jaar in productie geweest. De jongste is dus toch al wel 25 jaar oud.
Zelf heb ik ze nooit gehoord. Een gerenommeerde electrostaten bouwer heeft mij verteld dat ze erg mooi klinken maar niet heel luid spelen. Om die reden werden ze ook wel "stacked" -gestapeld.
Het was volgens hem moeilijk een goed paar gebruikt te vinden, er is een hoop rotzooi tussen.
weg

*

Nicolas

• 18445
  • The more ambitious home installation
« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2007, 13:44:04 »
Mijn onderbuur had 4 ESL-57's stacked. Wordt wel wat groot zo, 2 57's op elkaar.
about 0 seconds remaining

*

muziekfreak

« Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2007, 14:56:11 »
Ja die hebben zeker een lel van een huiskamer oid. Want echt gisteren ging het toch aardig hard zonder vervormingen enz  :)

Ik heb er idd wel meer van gehoord, van mensen die ze idd stacken. Ik denk wel dat het dan minder kritischer wordt mbt het midden hoog gebied. Je sweetspot wordt een stuk ruimer, afgegaan op wat ik tot dusver heb ervaren met die set van gisteren.

Opstaan weg geluid echt geinig  ;D

*

Marantzfreak

« Reactie #7 Gepost op: 19 februari 2007, 20:30:09 »
Apparte ervaring is dat hé, als de speakers niet op oorhoogte zijn ben je het hele geluidsbeeld kwijt.

Weer een mooie recentie MF.

*

abovemidpoint

• 634
  • Hoe lang moet je ervoor werken?
« Reactie #8 Gepost op: 20 februari 2007, 00:25:48 »
Muziekfreak, mooie recensie over hoe oude high end nog steeds presteert.

Ze worden nog steeds gemaakt, nu in Duitsland , volgens het oude ontwerp maar dan met een wat degelijker kunsstof honinggraat constructie.

http://www.quad-musik.de/html/deutsch.html

Deze club heeft de rechten van good old Walker overgenomen.

Je moet ze namelijk erg voorzichtig behandelen, de oude modellen hebben een kunsstof honinggraatstructuur en kunnen niet zo goed tegen transport, reparatie kan dan meer kosten als de occasionprijs. Maar zelfs dan zijn ze hun geld waard.

Vliezen zijn erg mooi, zeker als je je erbij neerlegt dat je in je rijtjeswoning toch niet op concertzaalniveau kunt spelen. Vliezen kunnen jarenlang naar tevredenheid meegaan.

De Quads werden vroeger bij Decca als monitors gebruikt toen DGG B&W's gebruikte. 
dat kon je horen als je de LP's afspeelde op Quads cq Boxen.

Het plaatsen is in de meeste kamers een beperkende factor, maar als je er de ruimte voor hebt  zeker eens luisteren/overwegen. omdat ze nog steeds een van de weinige elektrostaten zijn die weinig eisen stellen aan de versterkers, zoals muziekfreak opmerkt.

EAR vv Krell KSA 50, Scheu draaitafel SEAC 308 l arm Shure m97xe en een Denon 301, Lumin D1, Carvers , Sony CDP-X3000ES, B77, + Audio Innovations 500 met Monitor Audio Silver line

« Reactie #9 Gepost op: 20 februari 2007, 00:37:56 »
Zeer mooie speaker om te mogen beluisteren MF, en btw mooi verhaal wederom.

Beste abovemidpoint,

Citaat
dat kon je horen als je de LP's afspeelde op Quads cq Boxen

Wat kan ik mij hierbij van voorstellen? :)
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

*

abovemidpoint

• 634
  • Hoe lang moet je ervoor werken?
« Reactie #10 Gepost op: 20 februari 2007, 00:52:10 »
Was erg kryptisch, ik meende toen te horen dat Decca platen op mijn elektrostaten (ten gehore gebracht) ietsje beter klonken dan DGG platen.

Bij mijn buurman een paar deuren verder was dat omgekeerd, die had "translators" maar wel hetzelfde Denon DL 160 element.

EAR vv Krell KSA 50, Scheu draaitafel SEAC 308 l arm Shure m97xe en een Denon 301, Lumin D1, Carvers , Sony CDP-X3000ES, B77, + Audio Innovations 500 met Monitor Audio Silver line

« Reactie #11 Gepost op: 20 februari 2007, 00:55:13 »
Was erg kryptisch, ik meende toen te horen dat Decca platen op mijn elektrostaten (ten gehore gebracht) ietsje beter klonken dan DGG platen.

Bij mijn buurman een paar deuren verder was dat omgekeerd, die had "translators" maar wel hetzelfde Denon DL 160 element.

Misschien omdat de opnames afgemixt werden op de sound die de ESL's weer gaven?
Kan mij er wel iets van voorstellen.
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

*

B. Gehakt

• 7300
  • Ik post niet op woensdag.
« Reactie #12 Gepost op: 20 februari 2007, 08:55:23 »
Hoi MF,

Een prima, herkenbaar verhaal over de Quads. Ontwerper Peter Walker is werkelijk één van de grote audiogeniën die de wereld heeft voorgebracht. Dit ontwerp uit 1957 getuigt daarvan. Ik heb ze vaak beluisterd, alleen en gestapeld, zowel bij anderen als hier thuis. Eén effect van deze speaker ontbreekt begrijpelijkerwijs bij jouw verhaal: hij werkt een beetje verslavend. Hoe langer je ernaar luistert des te minder je last hebt van de tekortkomingen. Tegelijkertijd vallen tekortkomingen van andere speakers (die weer heel anders van aard zijn) juist meer op. Het zou mij niet verbazen als jouw verhaal een nóg positievere toon zou krijgen als je de Quad 57's een maand of 3 thuis zou laten spelen. Kortom, bedankt voor de boeiende beschrijving van jouw kennismaking met deze eigenzinnige speakers.
Deskundige

*

muziekfreak

« Reactie #13 Gepost op: 20 februari 2007, 11:10:27 »
Gehakbal, als ik ze zou stacken blaas ik mezelf het huis uit. Een set is eigelijk al teveel tov van mijn conusluidsprekers. Met name de 103mkII is een jongen die ik zelf nog heb gedempt inwendig en voorzien heb van granietenvoeten. Om echt tot mijn smaak telaten komen...

Bij stonden (zie foto) de quads ook getubed als ware tespelen (puur om het laag oner controle tekrijgen. Mijn kamer is de meest lastige nachtmerrie der audiofanaten geloof mij maar.

Met 3 grote glazen puinen en 15 hoeken en inbouwkast en schouw is dat geen makkie die quad echt lekker telaten spelen tov mijn conus luidsperekers. Bijkomend feit ook nog eens ze spelen op het midden behoorlijk hard.

Ik heb wel genoten van die volle klank, want die ene set quads verzadigde mijn kamer zonder problemen. En een kippehok zit ik nu ook alweer niet op zegmaar. Ik denk als je daar een mooie sub bijgooit die mooi overloopt met de quad. Je een behoorlijk setje speakers hebt staan zegmaar.

Ik snap dat stacken niet eerlijk gezegd, worden ze na mijn inziens veelste groots ook qua geluid. Mijn ruimte is een 35vierkante meter oid (ff natte vingerwerk) ik zou ze eerder in een erg grote ruimte keer willen horen.  :)

*

B. Gehakt

• 7300
  • Ik post niet op woensdag.
« Reactie #14 Gepost op: 20 februari 2007, 11:39:59 »
Dag Freak,

De '57s heb ik in grotere ruimtes gehoord. Er zijn meerdere redenen waarom mensen deze speakers stapelen. Zij willen luider kunnen spelen, zeker in een grotere luisterruimte. Als je deze speaker overbelast loop je het risico van serieuze schade, dat gaat gepaard met mooie vonken. Een andere reden is het zoeken naar een betere laagweergave. Combineren met een subwoofer levert bij deze speakers veelal onbevredigende resultaten. Bij een open baffle weegever kan oppervlaktevergroting positieve effecten hebben, inclusief het vegroten van de sweetspot. Voor zover ik deze luidsprekers ken vinden ze het fijn om relatief ver van de achtermuur geplaatst te worden en, zoals je zelf aangeeft, is dat in een grotere ruimte een stuk eenvoudiger.
Deskundige