*

nando

• 1004
  • I have a present for you
Re: Recensie: Quad ESL 57
« Reactie #30 Gepost op: 22 februari 2007, 20:19:00 »
Kan me wel indenken, zul je nogal wat quads nodig hebben en maar hopen (lijkt mij best logische) dat de 57 quads het houden onstage. Die zullen toch hard motten pezen lijkt mij   :)
Dat was de esl-63 die Mike Oldfield wilde gebruiken
nando

Allways look on the bright side of life.

*

nando

• 1004
« Reactie #31 Gepost op: 22 februari 2007, 20:25:09 »
. Dit ontwerp uit 1957 getuigt daarvan.

Niet bedoeld om moeilijk te doen, maar als de logica gerespecteerd zou worden, moest de oer ESL eigenlijk 55 heten ipv 57: "55' is startjaar van ontwikkeling, en "57' jaar van marktintroductie.
De nakomeling, de 63 dus, werd zo genoemd omdat met de ontwikkeling ervan in 1963 begonnen werd, ter wijl de speaker op de markt kwam in.....1980 (of was het '81?).
Zo heb ik tenminste toch onthouden bij het nalezen van de Quad-historie.
Even off-topic dus, maar gerust door met deze boeiende uiteenzetting.
(sorry for the interruption)

Uhh niet mee-eens, voor  QUAD betekent het jaartal van ontwikkeling..endus de geboorte van een nieuwe speaker in zijn soort. Ik kan dat sybolisme wel pruimen (hopelijk zeg ik het goed zo)
Het jaartal bij de esl staat voor het begin van de ontwikkeling. Maar dit is echter pas bij de esl-63 geintroduceerd. De eerste esl heette gewoon "esl", dus zonder cijfer. Om zich te onderscheiden van de originele esl werd aan de esl-63 het getal toegekend en met terugwerkende kracht werd de esl een esl-57. Echter had dit esl-55 moeten zijn omdat dit het jaar was dat de daadwerkelijke ontwikkeling van de esl-55 van start ging. Peter Walker was al wel jaren daarvoor (voor 1955) bezig met het theoretische aspect van een esl maar de praktische uitvoering was erg lastig omdat nog niemand een full-range esl had gebouwd.
nando

*

nando

• 1004
« Reactie #32 Gepost op: 22 februari 2007, 20:31:14 »
Zijn inderdaad speakers die ik wel eens tegen het lijf wil lopen, maar omdat ze zoveel onderhoud nodig hebben kan ik me altijd inhouden. Geef mij dan maar een mooie conusluidspreker, een infinity heeft ook een aardig stukje vliezen :)
Ik loop ze elke dag tegen het lijf in mijn slaapkamer.  :)

Muziekfreak,
het wegvallen van het geluidsbeeld door hoogte verandering klopt helemaal en kan erg vervelend zijn, als je lekker onderuit zakt bij het luisteren kan het verschil maken als de esl niet goed opgesteld staat.

Ik heb zelf een gereviseerde esl-55 van Quad Duitsland. Dat is echt geen rommel, maar het kost dan ook wel meer dan 1000 euro (meer dan het dubbele) zeker omdat ik de bruine roosters heb laten vervangen door zilverkleurige en die waren op zich al knap prijzig.

Het onderhoud valt echt wel mee als je er maar goed mee omgaat en bijvoorbeeld een beveiligingsprintplaat in hebt zitten. in 1955 waren vermogens van versterkers niet veel meer dan 15 a 20 watt dus wat het ook niet nodig om daar rekening mee te houden.
Ze hadden niet verwacht dat ze het ding zo lang zouden produceren en ze hadden ook geen rekening met de Amerikaanse markt gehouden, die wel grotere versterkers had.
nando

*

Nicolas

• 18445
  • The more ambitious home installation
« Reactie #33 Gepost op: 23 februari 2007, 11:50:45 »
Kan me wel indenken, zul je nogal wat quads nodig hebben en maar hopen (lijkt mij best logische) dat de 57 quads het houden onstage. Die zullen toch hard motten pezen lijkt mij   :)

Het lijkt me ook bij de 63 niet zo verstandig om die als stadion PA te gebruiken :)
about 0 seconds remaining

*

nando

• 1004
« Reactie #34 Gepost op: 23 februari 2007, 19:30:49 »

Het lijkt me ook bij de 63 niet zo verstandig om die als stadion PA te gebruiken :)
Nee dat klopt, al zal het wel een mooie lichtshow geven op het podium.
nando

*

muziekfreak

« Reactie #35 Gepost op: 24 februari 2007, 15:34:14 »
Citaat
Het onderhoud valt echt wel mee als je er maar goed mee omgaat en bijvoorbeeld een beveiligingsprintplaat in hebt zitten

Mm ja en die houd rook tegen? Volgens mij toch niet wel  ???

« Reactie #36 Gepost op: 24 februari 2007, 20:24:59 »
bij de quad's speelt rook geen rol daar ze een plastic bescheming voor en achter de elementen hebben.btw ik speel nog altijd met veel plezier met mijn zelf gerestoreerde 57's
mvg
audioot

*

nando

• 1004
« Reactie #37 Gepost op: 25 februari 2007, 10:22:53 »
Citaat
Het onderhoud valt echt wel mee als je er maar goed mee omgaat en bijvoorbeeld een beveiligingsprintplaat in hebt zitten

Mm ja en die houd rook tegen? Volgens mij toch niet wel  ???

Die beschermingsprintplaat houd natuurlijk geen rook tegen maar zoals audioot al zegt zijn de Quads beschermd. Ze hebben een stofkap van mylar (hetzelfde materiaal als de vliezen van de esl). Deze bescherming heeft een Quad als enige esl ter wereld volgens mij. Het werkt in ieder geval effectief tegen stof. Moet ook wel want je komt niet bij de vliezen zonder het hele apparaat te ontmantelen.

Bij alle andere esl's moet je heel regelmatig stofzuigen om de vliezen schoon te houden, dat hoef ik gelukkig niet.
nando

*

nando

• 1004
« Reactie #38 Gepost op: 25 februari 2007, 10:23:50 »
bij de quad's speelt rook geen rol daar ze een plastic bescheming voor en achter de elementen hebben.btw ik speel nog altijd met veel plezier met mijn zelf gerestoreerde 57's
mvg
audioot
knap van je! Ik zou daar niet aan durven beginnen.
nando

*

muziekfreak

« Reactie #39 Gepost op: 25 februari 2007, 10:45:42 »
Mijn gedachtes precies, stof is wel het minste waar ik mezelf zorgen over hoef temaken zegmaar.  ::)

*

nando

• 1004
« Reactie #40 Gepost op: 25 februari 2007, 10:49:45 »
Mijn gedachtes precies, stof is wel het minste waar ik mezelf zorgen over hoef temaken zegmaar.  ::)
Je bedoelt dat het geen probleem is omdat je conusluidsprekers hebt?
nando

*

nando

• 1004
« Reactie #41 Gepost op: 25 februari 2007, 15:11:44 »
Wat me zal blijven verbazen is dat deze kwaliteit van weergeven al meer dan 50 jaar oud is. Zo zie je dat de luidspreker technologie ver vooruit was op de bronapparatuur. Versterkers uit die tijd (Quad II bijvboorbeeld) vind ik ook zeer goed en kunnen zich meten met hedendaagse (buizen)versterkers.
nando

*

carl

• 372
« Reactie #42 Gepost op: 27 februari 2007, 21:34:09 »
Ik heb zowel de ESL 55 als 63 vaak gehoord. De in Duitsland gereviseerde 55 eens een keer op de VAD met een Sugden versterker. Dat was dan ook gelijk de grote uitblinker op de beurs. Aan LS kan je volgens mij niet beter krijgen tenzij je alleen hardrock e.d speelt. ze zijn relatief nog goedkoop ook.   

« Reactie #43 Gepost op: 27 februari 2007, 21:41:10 »
Deze ESL's had ik in gedachte als het de maggies niet waren geworden iig, zeer mooi.
Ik zou bijna voorzichtig willen roepen de beste esl's die er waren.
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

*

nando

• 1004
« Reactie #44 Gepost op: 27 februari 2007, 22:17:59 »
Stereophile (die met Ken Kessler) heeft de Quad esl-55 als belangrijkste (luidspreker)product van de eeuw.

Naar aanleiding van de gereviseerde esl-55 op de demonstratie op de VAD van een paar jaar geleden heb ik ze gekocht in Duitsland. Ik heb ze aan het begin van de dag gehoord op een sudgen versterker (mooi geluid) en later op de door Quad Duitsland nieuw gebouwde Quad II buizen versterker (hemels!)

Met bepaalde muziek vind ik de esl-55 veel mooier dan de esl-63. De esl-63 is veel meer allround maar de esl-55 is onverslaanbaar op gebied van een schoon geluidsbeeld, loepzuiver is dat. De luidsprekers verdwijnen helemaal.
nando