Luidsprekers van oude whisky-vaten
« Gepost op: 26 februari 2007, 15:23:29 »
Pioneer heeft weer eens iets nieuws bedacht;
het hout van oude whisky vaten hergebruiken voor speaker behuizingen.
zouden ze ook opnieuw gevuld worden?

http://www.pioneer.eu/eur/campaign/products/pureMalt.html

mvg. rik
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin.

*

Satch

• 9850
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
Re: Luidsprekers van oude whisky-vaten
« Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2007, 15:35:46 »
Marketing. Whiskey/whisky-vaten zorgen voor het grootste gedeelte van de smaak van de goudgele nectar. Na een bepaalde tijd beginnen ze de verkeerde/te veel/te weinig tanine en andere spullen af te geven waardoor de whiskey/whisky teveel gaat afwijken. Dan zijn de vaten afgeschreven. Het blijft natuurlijk mooi uitgewerkt eikenhout, dus dit is een mooie manier van recycling. Of het daadwerkelijk beter klinkt.... Ik heb liever mijn eigen luidsprekers en een goeie malt.

*

Proenski

• 2302
  • Ik doe niet aan autosuggestie
    • --PROENSKI.COM--
« Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2007, 15:41:54 »
ROTFL  :laugh:

But then again, it makes sense..  ;)

Ik denk dat ze niet beter of slechter klinken dan elk ander goed gekozen materiaal voor een klankkast maar een leuke gimmick is het wel  ;D
SACD: Sony SCD-555ES | Blu Ray/ DVD Sony BDP-S1200 | Media: Humax iHDR 5200c
Receiver: Marantz SR8001 | Speakers: Dynaudio Audience 72, Audience 42c, DLS flatbox
Head-fi: Musical Fidelity X-Can v3, Audio-Technica M50X
Interlinks: Pear Bosc, Supra Trico, Speakerkabel: Van den Hul CS-122, the Snowline

*

Music-Master

• 308
  • Vergeet niet om van de muziek te genieten.
« Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2007, 16:16:34 »
Als ze de vaten niet goed schoon hebben gemaakt kan je iedere dag gratis dronken worden. Als je hard genoeg draait met veel lage tonen dan komt de geur je misschien wel tegemoet. ;D ;D ;D

*

Satch

• 9850
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
« Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2007, 16:26:53 »
Als ze de vaten niet goed schoon hebben gemaakt kan je iedere dag gratis dronken worden.

Dan heb ik de aanschafprijs er zo uit! Hebbuh!!!!!

*

poets

• 155
« Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2007, 17:44:33 »
Ik vind ze er wel heel fraai uitzien...nou ja ik heb nu eenmaal iets met conventionele box vormige speakers...maar in ieder geval echt houten plankjes ipv veneer.

*

Remy

• 1818
  • het ongeluk zit in een klein broekje.... B. lousje
« Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2007, 18:40:55 »
Ik vind ze er wel heel fraai uitzien...nou ja ik heb nu eenmaal iets met conventionele box vormige speakers...maar in ieder geval echt houten plankjes ipv veneer.
Ach dan wordt het ook tijd dat designer Piet-Heijn Eek met sloophouten boxen op de markt komt.

http://www.pietheineek.nl/nl/vrij-werk/deurkasten

http://www.pietheineek.nl/nl/collectie/sloophout

Ben benieuwd wat dat dan gaat worden. :P ;) :D ;D

*

Celica TA40

• 26590
  • Passione celeste
    • Mijn setbeschrijving (altijd achterhaald)
« Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2007, 18:47:56 »
De houtsoort is uiteraard niet onbelangrijk... eikenhout lijkt me degelijker dan vurenhout.
Als ik mag kiezen, zou ik ook liever ebbenhout dan balsahout voor speakerkasten willen ;).
Akai: GX-635D, GX-620, GX-630DB, GX-265D, GX-230D, GX-210D, 1721W, 1710W, 1710L
Yamaha A-S301, CDX-993/Technics SL-P555, RS-T80R/Pioneer F-550RDS, PL-12D, PD-S06/Denon DA-500/Sony PS-X555ES, PS-434, HA-50/NAD PP-2/Sennheiser HD545 Reference/Impulse 34
Bekabeling: AudioBS en Ixos

*

Remy

• 1818
  • het ongeluk zit in een klein broekje.... B. lousje
« Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2007, 00:51:24 »
De houtsoort is uiteraard niet onbelangrijk... eikenhout lijkt me degelijker dan vurenhout.
Als ik mag kiezen, zou ik ook liever ebbenhout dan balsahout voor speakerkasten willen ;).

ja toch denk ik dat bv MDF beter (stijver) is dan gewoon hout.
Als ik ooit weer eens boxen zou bouwen, dan wordt het zekere MDF.
Het heeft geen richting, geen knoesten, en is overal even stijf. (binnen in is het iets zachter)
hard hout is prima, maar MDF heeft dan toch weer een iets betere demping.
Dus gewoon van MDF en voor de looks bv dus hard hout aan de buitenkant.

Balsa lijkt me inderdaa ook niks ;) :D ;D
das alleen voor zachte muziek zeker  ;) :D ;D :laugh:

*

muziekfreak

« Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2007, 06:15:58 »
Ach dan wordt het ook tijd dat designer Piet-Heijn Eek met sloophouten boxen op de markt komt.

jezus....over lelijk gesproken zeg. Dat er mensen zijn die dit kopen zeg  :-X

*

luxman

• 1120
  • Indy
« Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2007, 07:26:59 »

jezus....over lelijk gesproken zeg. Dat er mensen zijn die dit kopen zeg  :-X

hebben we het nog niet eens over het prijskaartje  :)  zou me niet verbazen als dit stuk schroothout een paar honderd euro moet kosten .

MVG Luxman
Pioneer A 7. amplifier
NAD D3020. Hibryde Digital amp.
Onkyo. DX. 7555  cd player
Pro-ject. Debut Carbon.
Sony PS 2250 .

Fostex FE206 E Fullrange .
Visonik Convection 1
Wharfdale Glendale 3 XP

*

BunnY

• 17933
  • DON'T PANIC!!
« Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2007, 11:59:18 »
Denk ook dat massief hout niet dood genoeg is. Zou ook MDF nemen, is HDF eigenlijk beter dan MDF hiervoor?
We'll see about that !!

*

Proenski

• 2302
  • Ik doe niet aan autosuggestie
    • --PROENSKI.COM--
« Reactie #12 Gepost op: 27 februari 2007, 12:09:23 »
Voor de goede orde; je hebt MDF en MDF, er zijn absoluut verschillende kwaliteiten in.

Zo kan een dichte houtsoort als bijvoorbeeld eiken of jatoba beter uitpakken dan een goedkope soort MDF...

Echter MDF is relatief (want geen "echt" hout) goedkoop en vanwege zijn goede eigenschappen (dicht, makkelijk bewerkbaar) vaak toegepast in luidsprekerkasten.
SACD: Sony SCD-555ES | Blu Ray/ DVD Sony BDP-S1200 | Media: Humax iHDR 5200c
Receiver: Marantz SR8001 | Speakers: Dynaudio Audience 72, Audience 42c, DLS flatbox
Head-fi: Musical Fidelity X-Can v3, Audio-Technica M50X
Interlinks: Pear Bosc, Supra Trico, Speakerkabel: Van den Hul CS-122, the Snowline

*

Nicolas

• 18469
  • The more ambitious home installation
« Reactie #13 Gepost op: 27 februari 2007, 12:10:07 »
Na 100 jaar is het leven er wel wat uit denk ik. Na 20 jaar kan het nog leven, maar het is dan ook een techniek om te bouwen met een levend materiaal als hout.

Verder hangt Pioneer niet bepaald een apenverhaal op, maar zeggen gewoon netjes dat het gaat om afgedankte vaten, dus het is tegelijk mooie recyclage, een uniek stuk, en dat die harde kwaliteitseik voor een sterke kast zorgt. Dat de opgeslorpte whisky de klank gunstig beinvloedt kan, maar dat zou ik dan weer een beetje in de hoek "marketing" schuiven en niet zonder meer aannemen ::) :).  100 jaar in de whiskey hangen zal het hout ongetwijfeld be´nvloeden, maar of het daarom een betere klank geeft is nog iets anders he. Het kan natuurlijk, dat wel.

Als ze verder goed klinken, vind ik het vooral een originele en leuke gimmick. En een stuk relevanter om de gimmick in een goed stuk hout te zoeken dan in sommige voodoo dingetjes die je wel eens tegenkomt :).
about 0 seconds remaining

*

BunnY

• 17933
  • DON'T PANIC!!
« Reactie #14 Gepost op: 27 februari 2007, 12:20:31 »
Voor de goede orde; je hebt MDF en MDF, er zijn absoluut verschillende kwaliteiten in.

Zo kan een dichte houtsoort als bijvoorbeeld eiken of jatoba beter uitpakken dan een goedkope soort MDF...

Echter MDF is relatief (want geen "echt" hout) goedkoop en vanwege zijn goede eigenschappen (dicht, makkelijk bewerkbaar) vaak toegepast in luidsprekerkasten.

Je hebt ook LDF (vezelplaat), MDF (mid density fiber), HDF (high....) enzovoort. Wordt ook wel uitgedrukt in gewicht denk ik (of dichtheid).

Maar is het hoe dichter de dichtheid hoe beter?
We'll see about that !!