*

Satch

• 9852
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
Re: Luidsprekers van oude whisky-vaten
« Reactie #15 Gepost op: 27 februari 2007, 12:24:37 »
100 jaar in de whiskey hangen zal het hout ongetwijfeld be´nvloeden, maar of het daarom een betere klank geeft is nog iets anders he.

[Mierencopuleermodus]Whisky/whiskeyvaten worden niet speciaal gemaakt. Daarvoor worden oude sherry- of portvaten gebruikt die na een X aantal jaren niet meer geschikt zijn voor port of sherry, maar nog wel voor whisky/whiskey. Dus de vaten hebben een gedeelte van de tijd in de sherry of port staan weken en een gedeelte van de tijd in de whisky/whiskey. De geluksvogels....  :P[/miercopuleerdmodus]

*

Proenski

• 2302
  • Ik doe niet aan autosuggestie
    • --PROENSKI.COM--
« Reactie #16 Gepost op: 27 februari 2007, 12:37:06 »
Voor de goede orde; je hebt MDF en MDF, er zijn absoluut verschillende kwaliteiten in.

Zo kan een dichte houtsoort als bijvoorbeeld eiken of jatoba beter uitpakken dan een goedkope soort MDF...

Echter MDF is relatief (want geen "echt" hout) goedkoop en vanwege zijn goede eigenschappen (dicht, makkelijk bewerkbaar) vaak toegepast in luidsprekerkasten.

Je hebt ook LDF (vezelplaat), MDF (mid density fiber), HDF (high....) enzovoort. Wordt ook wel uitgedrukt in gewicht denk ik (of dichtheid).

Maar is het hoe dichter de dichtheid hoe beter?

Bij mijn weten wel, hoe stijver en dichter het materiaal des te "doder" de kast en dat wil je!  ;)
SACD: Sony SCD-555ES | Blu Ray/ DVD Sony BDP-S1200 | Media: Humax iHDR 5200c
Receiver: Marantz SR8001 | Speakers: Dynaudio Audience 72, Audience 42c, DLS flatbox
Head-fi: Musical Fidelity X-Can v3, Audio-Technica M50X
Interlinks: Pear Bosc, Supra Trico, Speakerkabel: Van den Hul CS-122, the Snowline

*

Nicolas

• 18432
  • Last night a DC saved my life with a song
« Reactie #17 Gepost op: 27 februari 2007, 12:53:53 »
100 jaar in de whiskey hangen zal het hout ongetwijfeld be´nvloeden, maar of het daarom een betere klank geeft is nog iets anders he.

[Mierencopuleermodus]Whisky/whiskeyvaten worden niet speciaal gemaakt. Daarvoor worden oude sherry- of portvaten gebruikt die na een X aantal jaren niet meer geschikt zijn voor port of sherry, maar nog wel voor whisky/whiskey. Dus de vaten hebben een gedeelte van de tijd in de sherry of port staan weken en een gedeelte van de tijd in de whisky/whiskey. De geluksvogels....  :P[/miercopuleerdmodus]

Sherry is beter voor het laag, whiskey voor het hoog. En hoe roder de drank, hoe beter de klank.

En als je dat niet gelooft.... ;)

maar het kunnen echt wel goede speakers zijn, het is hoe dan ook een massief eiken kast.
The more ambitious home installation
"There is a light that never goes out" - Lancia Dashboard

*

Proenski

• 2302
    • --PROENSKI.COM--
« Reactie #18 Gepost op: 27 februari 2007, 13:27:32 »

Nou ga ik ook ff in de modus:  :P

Er worden inderdaad vaak oude sherry en port vaten gebruikt maar niet altijd. In elk geval worden voor bourbon altijd nieuwe vaten gebruikt want anders mag het geen bourbon heten.

Gebruikte bourbon vaten worden trouwens ook soms voor Schotse whiskey gebruikt  ;D
Receiver: Marantz SR8001 | Speakers: Dynaudio Audience 72, Audience 42c, DLS flatbox
Interlinks: Pear Bosc, Supra Trico, Speakerkabel: Van den Hul CS-122, the Snowline

*

Satch

• 9852
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
« Reactie #19 Gepost op: 27 februari 2007, 13:31:56 »
Bourbon is geen whisky/whiskey. Bourbon wordt uit mais gemaakt en whisky/whiskey uit graan. Bovendien moet Schotse whiskey toch echt whisky zijn...  ;D

*

FineTune

• 1632
  • ... when listening it's all about illusion...
« Reactie #20 Gepost op: 27 februari 2007, 13:47:42 »
Pioneer heeft weer eens iets nieuws bedacht;
het hout van oude whisky vaten hergebruiken voor speaker behuizingen.
zouden ze ook opnieuw gevuld worden?

http://www.pioneer.eu/eur/campaign/products/pureMalt.html

mvg. rik

Volgens mij worden we 'bezeikt'.

Hoeveel vaten heeft Pioneer wel niet in moeten kopen om wereldwijd voor elk land enkele modellen te kunnen produceren. En stel je voor dat ze ook nog eens een beetje verkopen.  :-\

Vaak ben ik goedgelovovig maar nu dus even niet 8)
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2007, 13:49:51 door FineTune »

*

Satch

• 9852
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
« Reactie #21 Gepost op: 27 februari 2007, 14:05:50 »
Kan makkelijk. Het gaat om de grote vaten waarin whisky rijpt, 500- of 1000 litervaten. De luidsprekers zelf zijn maar klein: 154 x 246 x 213 mm. Met een paar vaten kun je al aardig wat paartjes maken. Dus ik geloof het wel, alleen denk ik niet dat de prijs de prestaties rechtvaardigt. Eigenlijk zou een whisky-zuiperkenner zoals ik een paartje moeten hebben. Maar ja, voor dat geld kan ik een paar mooie en vooral gevulde flessen whisky kopen.

*

Nicolas

• 18432
« Reactie #22 Gepost op: 27 februari 2007, 14:11:48 »

mvg. rik

Hoeveel vaten heeft Pioneer wel niet in moeten kopen om wereldwijd voor elk land enkele modellen te kunnen produceren. En stel je voor dat ze ook nog eens een beetje verkopen.  :-\

Dus ze zijn weer schuldig tot onschuld bewezen is?  Reken eerst eens uit hoeveel speakers je uit een vat haalt, wat de oplage is en hoeveel vaten daarvoor nodig zijn, en kom dan nog eens met beschuldigingen.

Ze leggen zelf uit hoe ze van de vaten speakers maken en dat daarom de oplage ook erg beperkt is.

*

BunnY

• 17925
  • DON'T PANIC!!
« Reactie #23 Gepost op: 27 februari 2007, 14:13:34 »
Bourbon is geen whisky/whiskey. Bourbon wordt uit mais gemaakt en whisky/whiskey uit graan. Bovendien moet Schotse whiskey toch echt whisky zijn...  ;D

Trouwens, alle whisky moet in Schotland afgevuld worden. Op enkele uitzonderingen na. En bourbon is de Amerikaanse Whiskey, maar is niet hetzelfde (daarom ook de andere naam).

mVg
We'll see about that !!

*

Nicolas

• 18432
« Reactie #24 Gepost op: 27 februari 2007, 14:15:39 »
De speakers kosten overigens zo'n 600$ (pakweg 500 euro? 400 pond heb ik ook gezien, dat is eerder 600 euro) per paar. Zelfs de baspoort is van hout :).

Als ze goed klinken (en reviews zijn positief) dan is het gezien de exclusiviteit niet eens duur, zelfs goedkoop.  Een massaproduct Dali Ikon kost je al meer.

btw:

Citaat
Pioneer claims the wood from one barrel produces just a single pair of speakers.

maar daar heb ik geen officiŰle bron van, dus dat kan foute info zijn. Dan nog kom je nog wel een eind voor een exclusief product.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2007, 14:21:34 door Nicolas »

*

FineTune

• 1632
  • ... when listening it's all about illusion...
« Reactie #25 Gepost op: 27 februari 2007, 15:09:42 »

mvg. rik

Dus ze zijn weer schuldig tot onschuld bewezen is?  Reken eerst eens uit hoeveel speakers je uit een vat haalt, wat de oplage is en hoeveel vaten daarvoor nodig zijn, en kom dan nog eens met beschuldigingen.

Ze leggen zelf uit hoe ze van de vaten speakers maken en dat daarom de oplage ook erg beperkt is.

Hoe beperkt is die oplage dan?
10, 100, 1000, 10000 paar. Weet jij het ???

Ik geloof het gewoon niet dat het allemaal zo 'echt' is.

...en ik zeg dus dat we volgens mij bezeikt worden...
 :angel:

« Laatst bewerkt op: 27 februari 2007, 15:11:35 door FineTune »

*

Celica TA40

• 26590
  • Passione celeste
    • Mijn setbeschrijving (altijd achterhaald)
« Reactie #26 Gepost op: 27 februari 2007, 15:13:23 »

Trouwens, alle whisky moet in Schotland afgevuld worden. Op enkele uitzonderingen na. En bourbon is de Amerikaanse Whiskey, maar is niet hetzelfde (daarom ook de andere naam).

mVg

Jack Daniels is ook Amerikaans, maar geen bourbon... het is rye whiskey, dus van rogge i.p.v. gerst.
Akai: GX-635D, GX-620, GX-630DB, GX-265D, GX-230D, GX-210D, 1721W, 1710W, 1710L
Yamaha A-S301, CDX-993/Technics SL-P555, RS-T80R/Pioneer F-550RDS, PL-12D, PD-S06/Denon DA-500/Sony PS-X555ES, PS-434, HA-50/NAD PP-2/Sennheiser HD545 Reference/Impulse 34
Bekabeling: AudioBS en Ixos

*

Proenski

• 2302
    • --PROENSKI.COM--
« Reactie #27 Gepost op: 27 februari 2007, 15:18:04 »

Ok, ok Bourbon is Bourbon maar kun je wel als een whiskey soort zien. In elk geval heeft het een entry in het grote whisky boek van M. Jackson (neen, niet die ballenknijper)

*

Nicolas

• 18432
« Reactie #28 Gepost op: 27 februari 2007, 15:19:49 »

mvg. rik

Hoe beperkt is die oplage dan?
10, 100, 1000, 10000 paar. Weet jij het ???

Ik geloof het gewoon niet dat het allemaal zo 'echt' is.

...en ik zeg dus dat we volgens mij bezeikt worden...
 :angel:

Dus maak je een naam slecht zonder je ergens op te baseren, proficiat.

Ik heb geen idee hoe groot die brouwerij is, en dus ook niet hoe veel vaten ze zoal afdanken.  De oplage kan erg beperkt zijn.

Citaat
And as you can appreciate, itĺs not every day that a Whisky Barrel reaches the end of its lifecycle.

So the Pure Malt speakers that you buy are unique, and one of a select few available at a given time.

Dat is natuurlijk ook een vorm van beperkte oplage: in plaats van er in 1 keer 1000 paar van te maken, moet men steeds een tijd wachten tot er voldoende oude vaten zijn om weer een kleine batch te produceren. Als de reeks dan wat langer loopt, wil dat zeggen dat er af en toe een paar te koop komen. En zo doen ze het inderdaad:

Citaat
We have sold these speakers in Japan for years

Pioneer zegt inderdaad zelf dat 1 vat 1 paar speakers wordt. Zo heeft ieder paar gelijkaardige kleuren, maar wisselt het per paar nogal eens, ook leuk natuurlijk :).
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2007, 15:30:49 door Nicolas »

*

Proenski

• 2302
    • --PROENSKI.COM--
« Reactie #29 Gepost op: 27 februari 2007, 15:21:55 »

mVg

Jack Daniels is ook Amerikaans, maar geen bourbon... het is rye whiskey, dus van rogge i.p.v. gerst.

Nee, Jack Daniels is zeker geen rye maar ECHTE Amerikaanse, of zoals JD zegt Tennessee whiskey (sour Mash)...  :o

Eigenlijk staat JD op zichzelf  ;D