*

TANNOY

• 40544
Re: Wie luistert er naar multi kanaalsmuziek?
« Reactie #15 Gepost op: 2 juni 2007, 18:20:28 »
Twee kanaals kan net zo realistisch zijn als multi kanaals weergave. Teminste zo heb ik dat zelf ervaren.

mvg. andries
nou nee dat geloof ik niet!!

maar je moet wel met een hele fantastische surround set komen,en de ruimte enz wil je 2 kanaals vebeteren!

Ik heb het ergens een set gehoord met multikanaals weergave waar voor alle speakers de B&W 800D gebruikt werden. Dat klonk inderdaad zeer mooi en realistisch! Maar ik vind mijn eigen set wel veel realistischer dan een set van een kennis van mij maar dat komt dan ook door hij  van die kleine mini boxjes heeft en dat vind ik gewoon veel minder mooi.

mvg. andries
ik heb een volledige surround set gehoord met de B&W nautilus en dat klonk verrot!!

Dat kan ik niet geloven...
ik ook niet! ;D
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves.
On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.

ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets doms zeg!

*

Tsaar Andrys van Aerssen

• 5578
  • "Vloeiend, smooth en toch detailrijk"
    • Mijn set op hifi.nl
« Reactie #16 Gepost op: 2 juni 2007, 20:50:48 »
Twee kanaals kan net zo realistisch zijn als multi kanaals weergave. Teminste zo heb ik dat zelf ervaren.

mvg. andries

maar je moet wel met een hele fantastische surround set komen,en de ruimte enz wil je 2 kanaals vebeteren!

Ik heb het ergens een set gehoord met multikanaals weergave waar voor alle speakers de B&W 800D gebruikt werden. Dat klonk inderdaad zeer mooi en realistisch! Maar ik vind mijn eigen set wel veel realistischer dan een set van een kennis van mij maar dat komt dan ook door hij  van die kleine mini boxjes heeft en dat vind ik gewoon veel minder mooi.

mvg. andries
ik heb een volledige surround set gehoord met de B&W nautilus en dat klonk verrot!!

Dat kan ik niet geloven...

Hee hallo, we gaan de boel toch niet verdraaien >:( >:(    ;D

andries
Marantz  - Pegasus Audio - Avalon Isis- Magnepan Wall off Sound- Spectral - Dynaudio in de Phaeton W12

*

kanniks

• 3361
« Reactie #17 Gepost op: 2 juni 2007, 21:20:14 »

mvg. andries

mvg. andries

Dat kan ik geloven...

Hee hallo, we gaan de boel verdraaien >:( >:(    ;D

andries

Hoe bedoelt u? ;D

« Reactie #18 Gepost op: 2 juni 2007, 22:55:57 »
Hier steek je dus wat van op

*

Celica TA40

• 26591
  • Este nix pax christe nix
    • Mijn setbeschrijving (altijd achterhaald)
« Reactie #19 Gepost op: 2 juni 2007, 22:59:46 »
Ik lees altijd lovende kritieken over de B&W Nautilus... maar is het niet een beetje overdone om die voor meerkanaalsweergave in te zetten?
Hoe groot moet de luisterruimte dan wel niet zijn?
Akai: GX-635D, GX-620, GX-630DB, GX-265D, GX-230D, GX-210D, 1721W, 1710W, 1710L
Yamaha A-S301, CDX-993/Technics SL-P555, RS-T80R/Pioneer F-550RDS, PL-12D, PD-S06/Denon DA-500/Sony PS-X555ES, PS-434, HA-50/NAD PP-2/Sennheiser HD545 Reference/Impulse 34
Bekabeling: AudioBS en Ixos

« Reactie #20 Gepost op: 2 juni 2007, 23:23:51 »
Heb ooit eens multikanaals bij de Polyhymnia studio's mogen horen met een complete set 800s van B&W. Dat was echt indrukwekkend... Welk met alle juiste bronnen en versterking natuurlijk, maar het was fenomenaal. Maar te duur dus en te weinig goede plaatjes.
Stereo: Sony XA50ES (mod) / VPI HW19Jr + Van Den Hul DDT + Primare / Myryad MI240(mod) + MA240(mod) / Chario Academy Millenium 2.
Surround: Panasonic 65CX800 / PlayStation 4 / Xbox 1 / Panasonic DMPUB900 / Denon AV7200WA / 2* REL Q200 / Chario Constellation Phoenix center / Kef Reference DiPool surr

*

Be tweeter

• 9353
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #21 Gepost op: 7 juni 2007, 23:02:41 »
Vanavond nog even naar een paar stukjes "The last Waltz" van the Band geluisterd.
Mijn achterspeakers zijn zeer bescheiden ( sommige forumleden zouden trouwens al mijn speakers alleen op de merknaam al diskwalificeren)  maar het extra stukje ambiance ( applaus en wat (zaal)galm) vind ik heel aangenaam.

Piano's en instrumenten naast me ( o.a. Eagles en mevrouw Costello) kan ik minder waarderen.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #22 Gepost op: 11 juni 2007, 14:01:20 »
Mijn visie: meerkanaalsmuziek kàn veel gaver zijn dan een stereo-mix. In principe. Zo ver is het alleen nog niet. Vergelijk het met de eerste stereo-mixen, zoals oude Beatles-tracks, Jimi Hendrix, enz. Wat ze daar vaak deden, was een spoor (gitaar, zang, ...) vaak schijnbaar lukraak ergens op de stereolijn (stereo kan per definitie geen vlak zijn ;) ) zetten. Toen was het nog een hippe gimmick, en al gaaf genoeg voor de meeste luisteraars. Nu, na jaren en jaren van perfectionistisch werk van ervaren geluidstechnici kan een spoor (instrument) met uiterste precisie in een mix geplaatst worden. En niet alleen qua stereo-positie (panning); ook qua frequentiebereik, galm en allerlei effecten.

'Surround-muziek' op het moment is ongeveer zoals die eerste stereo-mixen; men experimenteert met plaatsing, effecten, enz. Maar het heeft nog lang niet de kwaliteit van een goede stereomix.

Voor liveregistraties van optredens met de videobeelden erbij brengen de extra kanalen al wel gauw voordelen, vind ik. Op veel live-DVD's hoor je het publiek achter je, net als de meeste reverbs e.d. Dat geeft je toch meer het gevoel dat je erbij bent. Helaas is dat ook alles wat ze in veel live-DVD's doen. Gewoon de droge stereo-mix, met de reverbs ergens anders. Dit komt al gauw onnatuurlijk over, omdat de timing van de reverbs e.d. misschien anders is dan je verwacht. Bovendien gaat de kwaliteit van het originele stereogeluid achteruit (al was het alleen al door de beperkte bandbreedte van DVD-audio).

Ook wordt bij zo'n multi-channel setup de plaatsing van je speakers veel kritieker. Heb je vaak bij een stereo-setup al een sweet spot midden tussen en onder een bepaalde hoek van de speakers, vijf of meer speakers (excl sub) luistert het allemaal nog nauwer; vooral als je met 2 of meer personen wilt luisteren! En als je dan van je rear en center speakers ook nog eens dezelfde kwaliteit verwacht als van je audiofiele frontspeakers...

Maargoed, dit klinkt allemaal misschien wel érg negatief. Multichannel-audio is heus niet allemaal droefenis. Het staat alleen nog behoorlijk in zijn kinderschoenen (zeker in verhouding tot stereotracks) en voorlopig zul je met een redelijk budget niet dezelfde resultaten halen als met een stereoset (al was het alleen maar omdat je drie keer zoveel apparatuur nodig hebt. ;)). Het geeft echter wel een hele nieuwe dimensie, die ik zelf erg aangenaam en interessant vind. Zolang je de insteek houdt dat het allemaal niet perfect is, kun je er een hoop lol aan beleven.

Er zijn namelijk weldegelijk een aantal uitschieters in het multichannel-materiaal dat is uitgebracht. Zo is de SACD van "Hell Freezes Over" van The Eagles heel aangenaam om naar te luisteren. Hier zijn alle sporen ingedeeld in verschillende partijen en zijn deze partijen verdeeld over het 2D-vlak, wat redelijk geloofwaardig overkomt. Dit blijft echter een 5.1-remix van een van oorsprong stereo-plaat.
Ook het MTV Unplugged album van Eric Clapton is mooi gedaan. Zelfs zonder beeld is dit een leuk album om op te zetten. :)
Verder zijn een aantal SACD-remixes van gouwe ouwe albums van met name The Who en Pink Floyd zeker de moeite waard. SACD klinkt over het algemeen beter dan DVD, omdat de laatste vaak de audiotracks voor bij het beeldmateriaal zijn. Bovendien is DVD vrijwel altijd 5.1 ipv 4.0, wat weer een betere balans in je set vereist. Aan SACD is doorgaans gewoon meer aandacht besteed, omdat het vaak speciale (re-)releases zijn. Echte DVD-A kom je niet zoveel tegen (hoewel ik zo uit m'n hoofd niet weet welke release nou SACD, DVD of DVD-A is... ;)).

Als eervolle vermelding in het genre wil ik trouwens het multichannel-album van The Blue Man Group noemen (Aero heb ik nog niet gehoord). Dit is het eerste album dat ik gehoord heb, waar ook 'de zijkanten' van het 2D vlak echt gebruikt worden. Mixen zoals die van The Eagles gebruiken vaak alleen voor en achter (dus eigenlijk een stereo-lijn voor en een stereo-lijn achter); er zitten nooit instrumenten of geluiden uiterst links of rechts naast de luisteraar (niet voor en niet achter, zeg maar). Op het album van Blue Man Group suizen er regelmatig geluiden rondom je heen en hoor je ook geluiden helemaal naast je i.p.v. alleen voor of achter je. Dit album is dan ook een specifieke 5.1-mix en voor mij een voorbeeld van de kant die dergelijke multichannel-mixen op zouden moeten gaan. Het feit dat ik de muziek van Blue Man Group eigenlijk helemaal niet zo geweldig vind, maar de laatste tijd tóch redelijk vaak naar dit album luister, zegt volgens mij wel genoeg! :)

Nu leent muziek als die van Blue Man Group zich natuurlijk ook prima voor dit soort mixen. Maar ik denk dat de meeste andere populaire muziek zich ook goed leent voor multichannel mixen; er wordt alleen door de mensen die het maken nog niet echt zo over gedacht.

Voor de geïnteresseerden: ik luister dit alles momenteel op twee B&W DM2a's voor en twee B&W DM4's achter, allen aangestuurd door twee NAD 214 eindtrappen. Ik heb geen aparte subwoofer (de DM2a's hebben ruim genoeg low-end voor mijn studentenkamer) en momenteel ook even geen center speaker. Mijn geluidsbron is altijd mijn PC, met een fatsoenlijke (semi-professionele) geluidskaart van Edirol (submerk van Roland). Ik heb dus zeker geen low-end set, maar ook zeker niet het meest ideale voor een perfecte surround-weergave. Toch beleef ik het nodige extra plezier aan de toegevoegde kanalen van SACD en DVD(-A) mixen (vooral met beeldmateriaal erbij, mits de mix daadwerkelijk meerwaarde biedt).

Het zijn voor mij de extra dimensie en de andere belevenis die het de concessies in kwaliteit (en gemak) waard maken. Ik denk daarom ook niet dat je multi-track audio direct moet vergelijken met de traditionele stereo-mixen. Het vergt een andere setup en meer moeite (en geld!) voor vergelijkbare kwaliteit. Of je het extra geld wilt uitgeven om die kwaliteit na te streven moet ieder voor zich bepalen. Voorlopig zijn wat mij betreft de releases (en mijn budget!) er nog niet naar om voor volledig high end te gaan. Zolang de klankkleur van je set maar overal ongeveer hetzelfde is!

Hmm, deze $0.02 zijn een beetje lang geworden. ;)

*

dekkersj

• 1470
  • Inde Deus Abest
    • Jacco's place
« Reactie #23 Gepost op: 11 juni 2007, 14:17:52 »

mvg. andries

Nee hoor, het is precies andersom: je moet met een hele goede tweekanaals set komen wil je hetzelfde halen als met multichannel. Eigenlijk is het appelen met peren vergelijken en de discussie zou niet moeten gaan over welk type nu het beste is, maar of je het geld er aan wilt uitgeven...Want 6 kanaals is ongeveer 3 keer zo duur als stereo. En dat kan behoorlijk in de papieren lopen.

Ik heb ooit wat multikanaalsopnamen gehoord in de dode ruimte van het Nat.Lab ten tijde dat sacd werd (uit)ontwikkeld door research en ik heb nog nooit een stereoset gehoord die daar ook maar in de buurt kwam. Geluidsreproductie met speakers is gebaseerd op een illusie en dat gaat met 6 fasecoherente speakers nu eenmaal makkelijker dan met 2.

Groet,
Jacco
PS Excuses voor mijn duidelijkheid.

Muziek = emotie, Gehakt = fantasie. Of je moet het gehaktwonder willen aanvaarden, dan is alles mogelijk.

*

stone

• 6052
« Reactie #24 Gepost op: 11 juni 2007, 16:21:15 »
Dat een hoogwaardig multichannel-systeem behoorlijk in de papieren kan lopen heb ik zelf ondervonden; het werd mij te duur...

Dat multichannel een betere illusie kan geven ben ik misschien wel met je eens, maar hoever moet je gaan... 5.1, 6.1, of 7,1 ?
IT'S ONLY ROCK 'N' ROLL (BUT I LIKE IT)

*

dekkersj

• 1470
  • Inde Deus Abest
    • Jacco's place
« Reactie #25 Gepost op: 11 juni 2007, 16:52:40 »
[...]
Dat multichannel een betere illusie kan geven ben ik misschien wel met je eens, maar hoever moet je gaan... 5.1, 6.1, of 7,1 ?
Dat is een goede! Ik heb er nog niet over nagedacht, maar ik denk dat de grens wordt gegeven door de afmeting van de luisterruimte en de grootte van de speakers. Op een bepaald ogenblik lijkt me het opvoeren van het aantal speakers nadelig uit te pakken als ze te dicht op elkaar komen te staan.

Of op deze brute manier:
stel de luisterstraal op 4 meter
dan is de omtrek 2*pi*4 = 25 meter
stel breedte speaker = 0.25 meter => 25/0.25 = 100 speakers.
daaruit volgt een 100.1 systeem als absolute bovengrens voor deze ruimte... ;D

Groet,
Jacco
PS Excuses voor mijn duidelijkheid.

Muziek = emotie, Gehakt = fantasie. Of je moet het gehaktwonder willen aanvaarden, dan is alles mogelijk.

*

stone

• 6052
« Reactie #26 Gepost op: 11 juni 2007, 16:58:18 »
 ;D ;D misschien is 4.0 al voldoende!
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2007, 17:01:15 door stone »
IT'S ONLY ROCK 'N' ROLL (BUT I LIKE IT)