plaatsing rear speakers
« Gepost op: 17 december 2004, 14:05:36 »
Sinds kort is mijn woonkamer omgevormd tot een budget-cinema.
Met een yamaha rx-v450 ; jbl E90 front en jbl ec35 center;JVC dvd en jvc 82cm breedbeeld.
Deze klinken zeer goed ,alleen heb ik nu een probleem met de plaatsing van mijn JBL E20 rear speakers.
Mijn zitpositie is in het midden van de kamer (L=7m ;B=4m) en het ideaal zou nu zijn als de E20's naast de zetel konden komen.

Door de WAF factor is dit echter bijna onmogelijk,na "wederzijds" overleg is besloten om de rears tegen de achterste muur te bevestigen op 1,7m hoogte.

Mijn vraag:Gaat het surround effect hierdoor verloren gaan of volstaat het om de aansturing van de speakers luider te zetten?? ???

Re: plaatsing rear speakers
« Reactie #1 Gepost op: 20 december 2004, 11:57:52 »
Ik kan het mishebben, maar volgens mij is het ook de bedoeling dat de rears op dezelfde afstand staan van de luisterpositie als de fronts.

En dat ze niet op dezelfde hoogte, maar een stuk hoger opgehangen worden. Tegen de muur lijkt me minder ideaal trouwens, tenzij je echte rears hebt.

*

art

• 8863
« Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2005, 17:06:46 »
Ik kan het mishebben, maar volgens mij is het ook de bedoeling dat de rears op dezelfde afstand staan van de luisterpositie als de fronts.

En dat ze niet op dezelfde hoogte, maar een stuk hoger opgehangen worden. Tegen de muur lijkt me minder ideaal trouwens, tenzij je echte rears hebt.

Maakt m.i. niet veel uit, aangezien (m.n. in film) de achterkanalen doorgaans geen belangrijke fase-informatie bevatten. De definitie hoeft ook niet hoog te zijn om iets te horen overvliegen  :D  De amplitude bijsturen is genoeg. (Met de ruisbron in je versterker!)
Vaak worden de achterkanalen bij oudere films ook niet echt apart  neergezet, maar zijn in wezen mono.
Het kán anders zijn bij muziek: wanneer het dan niet getrucked is (m.n. bij klassiek en unplugged muziek) is de fase mede van belang om het juiste ruimtelijk effect te verschaffen. Maar ook hierbij blijft het relatief: de Kwaliteit wordt primair bepaald door een optimale opstelling van je L-R speakers. Daarin moet je winnen van de vrouw.  :-\

Overigens beperk je het luistergenot door de achterspeakers naast je op te stellen: je krijgt dan overdreven sweetspot effecten. Vervelend als je met meerderen een filmpje wilt kijken. Stel je voor dat ze de handel zó opstelden in het filmtheater  >:(

*

leen

• 946
  • muiziek is het hoofdmaal, appartuur het nagerecht
« Reactie #3 Gepost op: 29 augustus 2005, 01:54:47 »
Hoi,
Dolby digitaal en dts zijn 6 aparte kanalen en zeer beslist geen mono achter kanalen, dat was vroeger bij pro-logic welzo.
Dus bij moderne systemen dienen ook de achterluidsprekers fullrange tezijn en optmaal gelijk aan de front speakers voor een homogeen geluids beeld.

Mvg Leen.
H/K avr 130 receiver 2×Mission 704.  4 × Mission 731imp pro en een NAD 315BEE amp
diy sub cassete deck Sony 750ES Technics sl120+ sme 3009 mkII imp Philips 412mkII sat tuners digital Philips 2200
Yamaha CDX-497 cd speler dvd philips520 Bekabeling interlink rg 58u
Luidsprekerkabel koperdraad 4mm˛

*

C. Trol

• **
  • 52
  • Sambal bij?
« Reactie #4 Gepost op: 28 september 2005, 11:58:01 »
Ik weet niet hoe het met jouw versterker zit maar bij de meeste 'surround'-versterkers kun je de vertraging/afstand tot je luisterpositie (per luidspreker) instellen......
Als alternatief lijkt luider zetten me ook nog wel OK, al denk ik dat het surround-effect wel iets minder wordt.
Mark Levinson ML-7
Yamaha CT-7000 black
Nakamichi ZX-9
Cabasse Albatros
2 vrouwen :D
2 auto's, samen 538PK

*

art

• 8863
« Reactie #5 Gepost op: 30 september 2005, 10:14:51 »
Hoi,
Dolby digitaal en dts zijn 6 aparte kanalen en zeer beslist geen mono achter kanalen, dat was vroeger bij pro-logic welzo.
Dus bij moderne systemen dienen ook de achterluidsprekers fullrange tezijn en optmaal gelijk aan de front speakers voor een homogeen geluids beeld.

Mvg Leen.

Dolby en z'n collega's zijn sowieso lossy systemen.  ;D
Dolbu komt wel eerdaags op de markt met een full blown multichannel systeem voor de HD/BlueRay disc. SACD heeft 't al.
Overigens is het niet echt nodig om alle speakers hetzelfde te hebben omdat de info via de surround speakers tijdens het masterproces al beperkt wordt in frequentieweergave. Dit omdat er meestal gereflecteerde sounds (al dan niet gesimuleerd) worden weergegeven en dan heb je die range niet nodig. Hooguit om bij een film nóg realistischer een bom achter je stoel te laten inslaan ..... :)
Bovendien kan je op een beetje surround systeem de weergave aanpassen (meestal met de kreet "grote/kleine" speaker) waardoor de info beneden de ca. 80 Hz door de L+R speakers, dan wel door "de laag-grobbelaar oftwel subwoofer  ;D ) wordt weergeven. En bij nog uitgebreidere systemen kan je ook nog het het laag-kantelpunt (LFE) beďnvloeden.

Overigens is bij Dolby pro-logic geen sprake van mono ...... er wordt wel L+R en R-L  gepleegd, om het achtersignaal de decoderen (of te simuleren), maar daarna kan je dat in de matrix weer keurig in La en Ra decoderen.
Een goede Dolby pro-logic decoder doet dat ook en het is met een testplaatje duidelijk te horen.
Overigens sturen de omroepen meestal pro-logic mee met hun films, dus een surround-systeem op de TV is ook de moeite waard.

*

C. Trol

• **
  • 52
  • Sambal bij?
« Reactie #6 Gepost op: 30 september 2005, 14:41:05 »
Overigens is bij Dolby pro-logic geen sprake van mono ......

Er is bij Dolby Pro Logic wel degelijk sprake van mono: "Dolby Surround Pro Logic decoding in consumer products features four-channel playback: Left, Center, and Right, plus a mono surround channel that's usually split between two rear speakers."

Bron: http://www.dolby.com/professional/pro_audio_engineering/solutions_surround.html
Mark Levinson ML-7
Yamaha CT-7000 black
Nakamichi ZX-9
Cabasse Albatros
2 vrouwen :D
2 auto's, samen 538PK

*

art

• 8863
« Reactie #7 Gepost op: 30 september 2005, 21:36:23 »
Overigens is bij Dolby pro-logic geen sprake van mono ......

Er is bij Dolby Pro Logic wel degelijk sprake van mono: "Dolby Surround Pro Logic decoding in consumer products features four-channel playback: Left, Center, and Right, plus a mono surround channel that's usually split between two rear speakers."

Bron: http://www.dolby.com/professional/pro_audio_engineering/solutions_surround.html

OK, you win.  ;) Maar toch nog even hier kijken .....
http://www.dolby.com/consumer/technology/prologic_II.html

*

muziekfreak

« Reactie #8 Gepost op: 1 oktober 2005, 11:47:39 »
Dolby is idd mono rears, maar aangezien de meeste hters kijken DTS endus stereo rear. De plaatsing van je rears HOEFT niet persé op gelijke afstand immers kun je,je receiver instellen daarop (hoever je rears en fronts van de luisterpositie afstaan enz) SImpeler kan haast niet...ff db meter erbij pakken voor het fine tunen en klaar ben je

*

leen

• 946
« Reactie #9 Gepost op: 1 oktober 2005, 14:15:59 »
Ik weet niet hoe het met jouw versterker zit maar bij de meeste 'surround'-versterkers kun je de vertraging/afstand tot je luisterpositie (per luidspreker) instellen......
Als alternatief lijkt luider zetten me ook nog wel OK, al denk ik dat het surround-effect wel iets minder wordt.

Met luider zetten verander je de looptijd niet, dat doe je wel met de delay.

Mvg Leen.
H/K avr 130 receiver 2×Mission 704.  4 × Mission 731imp pro en een NAD 315BEE amp
diy sub cassete deck Sony 750ES Technics sl120+ sme 3009 mkII imp Philips 412mkII sat tuners digital Philips 2200

*

leen

• 946
« Reactie #10 Gepost op: 1 oktober 2005, 14:19:04 »
Dolby is idd mono rears, maar aangezien de meeste hters kijken DTS endus stereo rear. De plaatsing van je rears HOEFT niet persé op gelijke afstand immers kun je,je receiver instellen daarop (hoever je rears en fronts van de luisterpositie afstaan enz) SImpeler kan haast niet...ff db meter erbij pakken voor het fine tunen en klaar ben je

Ja met een db meter en een goede calbratie dvd kan je het hele zwikkie mooi instellen,
maar ff, wel ff werk :D

*

leen

• 946
« Reactie #11 Gepost op: 1 oktober 2005, 14:25:17 »
Hoi muziekfreak,
zie dat je twee sub hebt hoe heb je die geplaatst, gewoon als stereo opstelling bij je fronts?

En hoe aangesloten met een y kabel op je lfe uitgang of high level?

Zit en namelijk ook over te denken en dan speciaal voor stereo weergave.

Mvg Leen.