(buizen)hoofdtelefoonversterker werkt niet :(
« Gepost op: 14 april 2007, 14:51:51 »
Hallo,

Ik heb vandaag via marktplaats een buizenhoofdtelefoonversterker binnen gekregen, maar het is mij nog niet gelukt om er een normaal geluid uit te halen. Het is een little dot++

Ik hoor alleen maar in de linker oorschelp ergens uit de verte de muziek komen. Nu heb ik 'm op mijn cd-speler aangesloten met een simpele (dropveter) interlink.  Maar zelfs dan moet er minimaal stereo geluid uit komen op normale sterkte.

De buizen lijken goed geinstalleerd. De 2 grotere buizen wordt heet, alleen de twee kleinere buizen worden niet erg warm, maar ze geven wel een beetje licht. (Of zouden die kleine buisjes net zo heet moeten worden?)

De hoofdtelefoon is sowieso goed, want dat heb ik al getest.

Heeft iemand tips of iedeen over wat er mis zou kunnen zijn.
Ik heb zelf nog geen ervaring met buizenversterkers, dus graag een beetje uitleg op leken niveau :)

alvast bedankt

*

Sterremuur

• 12569
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Sterremuur
Re: (buizen)hoofdtelefoonversterker werkt niet :(
« Reactie #1 Gepost op: 14 april 2007, 14:56:40 »
Je kunt een aantal testen doen:

de aansluitingen van de dropveter omdraaien: resultaat?

de grote buizen onderling verwisselen: resultaat?

de kleine buizen (als ze identiek zijn) idem: resultaat?

En verwisseling per keer doen om te testen.

Check eventuele uitgangs- en ingangs potjes op CD-speler en versterker.
Tapedecks?? Kijk ook eens op https://www.tapedeckforum.nl

« Reactie #2 Gepost op: 14 april 2007, 16:45:51 »
Ik heb de grote buizen omgewisseld.
Daarna kwam er wel enige verbetering: Er was iig stereo geluid

Nu laat ik hem al een tijdje draaien, en het lijkt wel of ieder kwartier het geluid ietsje beter wordt. Maar ik ben nog lang niet tevreden.

Ik meld binnenkort wel even hoe het verloopt.

(En is het trouwens normaal dat niet alleen de buizen heet worden maar ook de rest van de versterker?)

*

Sterremuur

• 12569
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Sterremuur
« Reactie #3 Gepost op: 14 april 2007, 17:04:31 »
Heeft het apparaat misschien een poos niet gespeeld?
Dat het nu anders is kan duiden op vuile contacten van buis en voet. Door uit- en inzetten wordt het contact beter.

Je zou dus ook nog eens kunnen proberen om de pootjes en de buisvoet voorzichtig te reinigen. Niets buigen! dan barst het glas en ben je verder van huis.

Misschien zijn er nog buizenboyz zoals KT88 die nog tips hebben. Koppel-C's, ontkoppel-C; s en wat dies meer zij.

Een buizenversterker wordt altijd heter dan een transistorversterker, doordat er continu een stroom loopt, door de gloeidraden en het lagere rendement.
Het is normaal dat de grote eindbuizen warm worden. Soms kun je ze net niet meer beetpakken, zo warm.
De kleine voorversterkerbuisjes worden minder warm. Handwarm of daaromtrent.
De voedingstrafo moet dat allemaal opbrengen en wordt ook vrij warm, maar niet heet.
Door geleiding van de warmte wordt het chassis en de kap ook warm. Daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Wel als het gaat roken of stinken.
« Laatst bewerkt op: 14 april 2007, 17:08:07 door Sterremuur »
Tapedecks?? Kijk ook eens op https://www.tapedeckforum.nl

« Reactie #4 Gepost op: 15 april 2007, 13:56:37 »
Ik moest op een gegeven moment om een redelijk geluid te horen de volumeknop op maximaal zetten. En hij bewoog ook heel stroef. Maar als ik hem maximaal openzette dan had ik nog maar de helft van de geluidssterkte die ik toch wil hebben om volop te genieten.

Ik kreeg dus steeds meer de indruk dat het hele euvel in die ietwat scheef zittende volumeregelaar zat.

Op een gegeven moment heb ik blijkbaar iets te enthousiast gewrikt aan die volumeknop, omdat ik soms een flard opving van een mooie geluidsweergave, als ik hem op een bepaalde manier vasthield. Want de voumeregeling brak los van de printplaat.....au

Nu zal ik binnenkort maar op zoek gaan naar een handige techneut, die ofwel hem vast kan solderen, of een nieuwe volumeregelaar plaatst.

Dus wsl is al die tijd die gebrekkige volumeregeling de hoofdoorzaak geweest van het wisselvallige geluid.

« Laatst bewerkt op: 15 april 2007, 14:10:18 door star_44 »

*

rdridder

• 4174
    • Informatie over Hoorn
« Reactie #5 Gepost op: 15 april 2007, 17:01:39 »
Nu weet je in elk geval waar het aan ligt. Wellicht is het handig om de hele print eens te laten controleren. Als de volumeregeling los zit zijn er misschien ook andere punten die opnieuw doorgesoldeerd moeten worden.

*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
« Reactie #6 Gepost op: 15 april 2007, 21:39:11 »
Als je wilt dat ik er eens naar kijk, moet je maar even een PM sturen.
Audiodidact

« Reactie #7 Gepost op: 16 april 2007, 12:29:41 »
Dank voor het aanbod. Maar ik ben net via via met iemand in contact gekomen die zelf wel eens versterkers bouwt. Dus hopelijk dat hij er iets zinnigs over kan zeggen; of nog liever dat hij het kan repareren.